EL PÚBLIC INFANTIL: UN MERCAT INVISIBLE
Cultura 27/10/2011

La música familiar, un sector en alça

El públic familiar s'ha deixat seduir per la música. En l'última temporada prop d'un milió de pares i criatures van assistir a concerts. Programadors i creadors, però, es queixen que continuen sent invisibles.

Sílvia Marimon
2 min
Primer concert familiar de la temporada L'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya interpreta a L'Auditori la música de compositors catalans  aGuia d'Orquestra, amb alumnes de l'IEA Oriol Martorell i de l'Institut de Teatre com a ballarins.

Barcelona.Més de 4.200 concerts i activitats educatives a l'any, prop de 2.000 professionals treballant en el sector i un públic que supera les 950.0000 persones no són xifres gens menyspreables. Malgrat tot, els creadors i productors vinculats als concerts educatius es queixen que són pràcticament invisibles, que no tenen fires per donar-se a conèixer i que han de fer mans i mànigues per subsistir en època de crisi. Per això 22 entitats públiques i privades, entre les quals hi ha la Fundació Miró, L'Auditori, el Taller de Músics, l'Obra Social La Caixa i el Palau de la Música, han decidit unir-se amb la Plataforma de Concerts Educatius de Catalunya Lacord.

L'objectiu és accedir a més públic, fer més concerts i gires, i intercanviar idees i recursos. "Ens volem organitzar millor com a sector i ser més visibles. No descartem que en un futur també puguem actuar com a grup de pressió davant de les institucions", explicava ahir Assumpció Malagarriga, directora del servei educatiu de L'Auditori.

Productors i creadors admeten que, com altres sectors, també han patit retallades i que les ajudes públiques han estat força més escasses que altres anys. Tot i així, ni es plantegen augmentar el preu de les entrades ni deixar de produir nous espectacles. "Aquesta nova temporada estrenarem 55 produccions noves de música clàssica, moderna i tradicional", destacava Martí Pujades, de l'Associació Cultural de Granollers. Si l'administració pública és menys generosa, aconseguir patrocinadors i mecenes, en temps de crisi, també es complica força. Però els membres de la plataforma, que es va crear fa poc, confien que amb la unió podran trobar nous recursos i noves vies de finançament.

Augment de públic

El que no disminueix, ara per ara, és el públic. Malagarriga explica que "afortunadament la música és obligatòria a les escoles". Malgrat que a les cases aquest art encara no ha assolit l'estatus dels llibres o dels jocs educatius, els pares són cada vegada més receptius: "Fa 15 anys no hi havia gaire oferta perquè no hi havia demanda, però ara hi ha més sensibilitat", explicava la directora del servei educatiu de L'Auditori.

El públic infantil no s'empassa qualsevol cosa i és força exigent: "Professionalment hi ha molta renovació escènica, perquè els infants ens fan ser innovadors i creatius", assegura Malagarriga. De moment, la creativitat del sector no pateix la crisi. Bat Audicions, l'Obra Social La Caixa, L'Auditori i la companyia Per Poc van fer la temporada passada 500 concerts a Espanya, a Europa i a l'Amèrica del Sud.

stats