ART
Cultura 21/03/2012

Un museu holandès descobreix un nou Van Gogh

Antoni Ribas Tur
2 min
Un museu holandès descobreix un nou Van Gogh

BARCELONA.Els raigs X han posat fi a prop de 40 anys de dubtes. L'anàlisi amb aquesta tècnica de Natura morta amb roselles i roses ha confirmat que és una obra de Van Gogh. Fins ara, aquest bodegó propietat del museu holandès Kröller-Müller s'atribuïa a un pintor anònim. Un equip d'experts provinents de la Universitat d'Anvers, del Sincrontró Electrònic d'Hamburg, del Museu Van Gogh d'Amsterdam i del mateix Kröller-Müller han examinat la tela amb una tècnica de macroescaneig de raigs X. Això ha permès observar què hi ha darrere el bodegó: sota els pigments i la pinzellada de la pintura s'hi amaguen les figures de dos lluitadors que es corresponen amb els que se sap que va pintar Van Gogh.

La història d'aquest descobriment es remunta al gener del 1886, quan l'autor d' Els gira-sols va ingressar en una acadèmia d'art d'Anvers, la ciutat on s'havia instal·lat pocs mesos abans. Un dels exercicis del curs va consistir a pintar una escena de dos lluitadors en què un agafa l'altre per un braç i pel coll. El professor va demanar a Van Gogh que comprés una tela gran, pinzells i pintures. L'artista, però, no tenia els diners necessaris i el 22 de gener va escriure al seu germà Theo, que vivia a París, per demanar-los-hi. Una setmana més tard, en una altra carta, li va escriure: "Aquesta setmana he pintat una cosa gran amb dos torsos, dos lluitadors". Li deia, també, que havia quedat content amb el resultat.

Poc després, a finals de febrer, Van Gogh es va emportar la tela quan es va traslladar a viure amb Theo a la capital francesa, i a partir del mes de juny la va aprofitar per pintar, en tres fases i sense destruir l'escena dels lluitadors, un gerro ple de roselles, roses, crisantems grocs, margarides i esperons de cavaller silvestres.

Les mides de la pintura, poc habituals en l'obra de l'artista -fa 1 metre per 80 centímetres, i les natures mortes que va fer a París solen ser més petites-, la profusió de flors i també la signatura, van fer dubtar els experts des que el Kröller-Müller va adquirir l'obra el 1974. El 2003, finalment, la va atribuir a un artista anònim.

Ara els investigadors han arribat a la conclusió contrària: asseguren que Van Gogh va pintar el ram de flors que hi ha als peus del gerro perquè havia de tapar el personatge de l'esquerra. I les mides les atribueixen al format amb què es pintaven les escenes acadèmiques, com la dels lluitadors.

stats