Publicitat
Publicitat

FOTOGRAFIA

Una exposició recull les 170 fotografies guanyadores del premi internacional World Press Photo

Els millors fotoperiodistes del món recalen al CCCB

La fotografia cada vegada és més present als museus. Per setena vegada el CCCB acull el World Press Photo, una mostra amb les imatges més impactants del 2010. L'ofici de fotoperiodista no perilla.

La fotògrafa Jodi Bieber va conèixer Bibi Aisha mentre feia un reportatge sobre dones a l'Afganistan. La seva història la va commoure: als 14 anys l'havien casat amb un home que la maltractava. Amb 18 s'havia pogut escapar i s'havia refugiat a casa dels seus pares. La venjança va ser terrible: li van tallar el nas i les orelles i la van abandonar a les muntanyes. La Bibi va aconseguir sobreviure i actualment viu a la ciutat de Nova York.

La seva imatge va guanyar el World Press Photo del 2010 i obre l'exposició internacional que es podrà veure des de demà i fins al 18 de desembre al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). "El jurat va optar per aquesta fotografia perquè no presenta la Bibi com una víctima, sinó com una dona digna, orgullosa, malgrat les atrocitats", va explicar ahir Erik de Kruijf, cap de projectes del World Press Photo.

La cornada i els cadàvers a Haití

N'hi ha altres d'impactants. El fotoperiodista espanyol Gustavo Cuevas, guanyador del segon premi de fotografies individuals en esports, va captar just el moment en què la banya d'un toro atravessava el coll del torero Julio Aparicio. "Vaig veure que allà hi havia una cornada i vaig disparar ràpidament", va dir. Cuevas va defensar el seu ofici i va ser crític amb el fet que a alguns fotògrafs se'ls obligui a simultaniejar tasques: "No pots gravar un vídeo i fer una fotografia al mateix temps, amb el vídeo tens el succés complet, però amb la càmera de fotografia pots captar amb una centèsima de segon tot un esdeveniment".

Algunes de les fotografies que es podran veure al CCCB han provocat força polèmica. "Molta gent ens va criticar per exhibir la fotografia d'Oliver Laban-Mattei, en què es pot veure com tiren el cadàver d'un nen, com si fos brossa, sobre una muntanya on s'apilen els cossos. Nosaltres defensem exhibir-la, perquè ajuda a entendre què vol dir que a Haití hagin mort 200.000 persones", va argumentar Kruijf. Sílvia Omedes, presidenta de la fundació Photographic Social Vision, organitzadora de l'exposició, va defensar amb passió un ofici que, segons ella, està més viu que mai. L'any passat, tan sols a Barcelona, la World Press Photo va tenir 35.400 visitants.

Els fotoperiodistes continuen disparant arreu del món. Però els que sí que han minvat són un dels grans clients tradicionals dels fotoperiodistes: els mitjans de comunicació. "Cada vegada es publiquen menys històries de fotoperiodistes als diaris i revistes, que ens distreuen amb l'oci i la crònica rosa. La gent ha confós això amb la mort del fotoperiodisme, però aquest ofici ha buscat alternatives", va emfatitzar Omedes. Les imatges ara es difonen per internet, i últimament la tendència és que els museus acullin cada vegada més exposicions de fotografia. "El CCCB, el Macba, el CaixaForum o el Palau Robert han fet una aposta molt forta en aquest sentit", va assegurar Omedes.