Publicitat
Publicitat

AUDIOVISUAL

L'oblit i els conflictes amb el poder articulen la mostra

'El mahabharata' i 'La commune', eixos de la programació d'OVNI

La idea de l'oblit com a desencadenant del conflicte, i viceversa. El mahabharata de Peter Brook i La commune de Peter Watkins exposen el discurs crític de la mostra audiovisual OVNI que comença avui.

"Un coneixement és fruit d'un procés que de vegades ha tingut un gran cost en vides humanes. L'oblit d'aquest coneixement, per tant, ens condueix inevitablement a la repetició del conflicte". Toni Serra, codirector d'OVNI, articula així el raonament subjacent en la 14a edició de l'Observatori de Vídeo No Identificat, un projecte cultural que examina de manera crítica la societat contemporània a partir de materials audiovisuals i en el marc del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

En el centre de la reflexió que proposa aquesta edició d'OVNI els programadors han situat dues obres com a eixos temàtics. La primera és el poema èpic indi Mahabharata , un dels grans textos de l'antiguitat, que durant els anys 80 Peter Brook va portar a l'escena i després a la pantalla amb l'ajuda de Jean-Claude Carrière, un fidel col·laborador de Luis Buñuel i un dels grans guionistes del cinema europeu. "Volíem anar més enllà de la immediatesa i de l'acció-reacció a l'hora de retratar el conflicte amb el poder", explica Serra. " El mahabharata ens ho permet perquè està fora de la història i parla d'un cicle vital que es repeteix eternament". L'equip d'OVNI fins i tot va viatjar a París per entrevistar Carrière, una trobada que va quedar enregistrada en un vídeo que es podrà veure a la mostra. "Un dels oblits que es posa de manifest a El mahabharata és que l'home forma part de la natura o, com diu Carrièrre, que és fill del cel i de la terra i que té una dimensió interior, no materialista i inefable", diu Serra.

La revolució oblidada

L'altre nucli temàtic de la present edició és La commune , el film de Peter Watkins del 1999 al voltant del moviment insurrecte d'autogestió que durant 60 dies del 1871 va governar la ciutat de París, uns fets que van culminar en una salvatge repressió -més de 40.000 morts-, que gairebé no s'estudien a França i que constitueixen un dels grans oblits intencionats de la història oficial de l'Europa moderna. " La commune ens donava una distància històrica i, a la vegada, una interpel·lació molt directa a l'actualitat", diu Serra.

Watkins va convertir el rodatge de La commune en una experiència tan revolucionària com els fets que retratava, incorporant persones de col·lectius d'immigrants o treballadors que debaten sobre la seva situació al París del 1999 alhora que interpreten els fets del 1871. La projecció del film comptarà amb la presència de Patrick Watkins, fill de Peter Watkins, i de diversos membres del col·lectiu Rebound pour la Commune, que van participar en el rodatge i que continuaran el debat obert per la pel·lícula.

Al voltant d'aquestes dues obres, una constel·lació de vídeos, tallers, intervencions i debats que dialoguen amb els eixos temàtics de l'edició, com ara l'estudi de la revolució com a procés creatiu de Jérome Roos o l'original comparació d'Alfred Decker entre els moviments socials i algunes plantes que contenen elements destructius i productius ( Urban Rhizomes ). Tots aquests materials, i molts d'altres, es podran consultar en el futur en l'arxiu d'OVNI, un dels més importants del gènere que hi ha a la xarxa avui dia.