Publicitat
Publicitat

El debut literari de Dalí, dedicat a Gala, ara en català

Salvador Dalí va debutar al món editorial amb una obra d'art. El 1930 va publicar a París La femme visible, un llibre surrealista pensat com un homenatge a Gala, la seva musa. S'havien conegut l'any abans a Cadaqués, però entre ells ja s'havia forjat una relació que els va unir fins a la mort. Ara, vuitanta anys després d'aquella trobada, l'editorial Andana i el Centre d'Estudis Dalinianspubliquen la primera versió catalana del llibre, un dels més importants de l'obra escrita de l'artista empordanès. Vicent Santamaria, autor de diversos estudis sobre Dalí, s'ha fet càrrec de l'edició, i el poeta Enric Casasses signa la traducció dels quatre textos que el componen: tres escrits teòrics sobre el surrealisme i un poema llarg. La dona visible recull les característiques de l'edició original i inclou el facsímil d'un dels escassos 204 exemplars que se'n van imprimir, ja que l'assaigva ser també un elaborat -i molt car- llibre objecte. Gala no només en va ser la protagonista absoluta, sinó que també va coordinar les tasques per fer-lo realitat.

La publicació d'aquest llibre va suposar un punt d'inflexió en la trajectòria de Dalí i va representar el toc de gràcia de la seva entrada en el grup surrealista. L'any abans ja havia impressionat els artistes i escriptors capitanejats per André Breton amb la seva primera exposició a París. Fruit d'aquest entusiasme, el mateix Breton i el poeta Paul Éluard, amb qui Gala estava casada quan va conèixer l'artista, el van ajudar a refinar els textos.

Els títols que Dalí va posar als quatre capítols de La dona visible ofereixen el rerefons teòric de la seva pintura d'aquells anys. L'ase podrit i La cabra sanitària són una reivindicació de la irracionalitat com a mitjà de coneixement. El gran masturbador, el text més extens, ésun poema en vers i en prosa de caràcter eròtic que fa referència a la pintura homònima que havia realitzat l'any abans. A L'amor, l'últim capítol, Dalí va explorar el sentiment amorós des de l'òptica de la psicoanàlisi i el va tancar amb una referència a Gala com "la dona violenta i esterilitzada".

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT