Publicitat
Publicitat

TEATRE AVANTÍTOL CRHONICLE TEXT SEMI

Tot esperant Txèkhov

Quatre companyies mallorquines s'uneixen per estrenar aquest estiu obres de l'autor rus

Tot esperant Txèkhov... Amb el permís de Samuel Beckett, ens inspirem en el títol d'una de les seves obres cabdals per fer-nos ressò d'una innovadora iniciativa teatral, que vol combatre amb noves fórmules empresarials col·lectives i cooperatives la difícil situació que viu el sector de les arts escèniques a les Illes. Un projecte que els seus responsables han batejat amb una referència literària, El jardí desolat descrit a La relíquia poètica de Joan Alcover. I és que serà precisament al jardí de Can Alcover de Palma allà on es representaran per primera vegada els muntatges. Un cada cap de setmana del mes de juliol. A banda que cap altre adjectiu no s'ajusta millor que "desolat" a la realitat del sector en aquests moments.

El jardí desolat neix per pura coincidència i per casualitat. Així ho explica un dels impulsors del projecte, Pep Ramon Cerdà, qui assegura que "en un principi eren iniciatives paral·leles de quatre grups de professionals del teatre, que simultàniament estaven preparant una obra de Txèkhov. Però això és molt petit i tothom es coneix, així que no trigàrem gaire a assabentar-nos els uns dels projectes dels altres. Llavors, per què no sumar esforços?".

Les peces eren L'oncle Vània , La gavina , Les tres germanes i Ivanov (encara que aquestes versions es diran Vània , Una gavina , L'espera del Valhala i, aquesta sí, Ivanov ). I totes tenien un punt en comú, a més de l'autoria: es tractava de projectes tirats endavant amb l'únic bagatge econòmic del treball de tots els implicats. Sembrar per recollir, sense més inversió prèvia que la feina. I aquesta circumstància fou la que acabà per fer dels quatre esforços un de comú.

Pagar la voluntat

La fórmula de producció no és gens habitual, com tampoc no ho serà la d'explotació. Els muntatges estan pensats per representar-se en exteriors: en jardins, claustres o casals, en una plaça... En escenaris no convencionals, en qualsevol cas. I no es cobrarà entrada. La funció es podrà veure de franc i l'espectador podrà deixar a la sortida el que consideri oportú. "Amb aquesta opció, anomenada taquilla inversa, es pretén acostar el teatre al major públic possible, de manera que el preu no sigui un inconvenient per accedir a l'oferta cultural", explica Cerdà.

"Això és un risc -assegura Rodo Gener, un dels intèrprets d' Ivanov , però alhora esdevé molt estimulant, perquè és una manera de compartir el teu treball amb el públic i que el valorin en funció de la seva satisfacció". A més, afegeix l'actor, "aquest sistema de feina ens permet escometre projectes que econòmicament avui serien inviables, perquè alguns dels muntatges tenen fins a set personatges. Però treballant així som nosaltres mateixos els que invertim el nostre treball".

Aquesta fórmula serà l'emprada conjuntament aquest estiu com a punt de partida col·lectiu del projecte, assenyala Cerdà. "Les quatre obres s'oferiran als ajuntaments com un pack , i aquests el poden contractar sencer o parcial. No obstant això, es farà un repartiment equitatiu de les funcions, perquè cada grup faci més o manco el mateix nombre de representacions fins al setembre. Un cop acabat l'estiu, cada espectacle farà el seu camí independentment de la resta".

Joan Porcel, impulsor del Microteatre a Mallorca, és un altre dels partícips d'aquesta iniciativa col·lectiva i demostra així que continua apostant per noves fórmules que escapin dels camins habituals i més convencionals. "Ens hem d'adaptar als temps que corren i ara mateix hi ha tota una sèrie de limitacions que impedeixen fer les coses tal com es feien abans, així que s'ha d'innovar per sobreviure. I cercar nous espais, nou públic i noves fórmules de producció i explotació és ara l'únic camí viable", afirma.

Les representacions de Palma a Can Alcover es duran a terme de dijous a diumenge a les 21 hores, excepte divendres i dissabtes, que es faran dues funcions, a les 20 h i a les 23 h. La programació prevista és aquesta: del 4 al 7 de juliol, Vània , dirigida per Josep R. Cerdà; de l'11 al 14, Ivanov , dirigida per Sergi Baos; del 18 al 21, L'espera del Valhala , dirigida per Albert Mèlich; i del 25 al 28, Una gavina , sota la direcció de Set Sibèries col·lectiu teatral. Després de Palma, El jardí desolat tindrà continuïtat durant tot l'estiu a diferents municipis de la Part Forana.