Publicitat
Publicitat

OPINIÓ

El compromís de Maria Stoyanova amb 'Madame de Sade'

L'Antic Teatre és un espai escènic únic, insòlit, dedicat a temps complet a les noves dramatúrgies i als nous llenguatges escènics. L'Antic és el resultat de la força huracanada de Semolinika Tomic i un d'aquells indrets que si estiguessin a París o a Berlín seria objecte de reportatges als magazins ben amables dels diaris.

Però l'Antic és a Barcelona, al carrer Verdaguer i Callís, a tocar del Palau de la Música, i la seva tasca és prou original perquè la Generalitat no sàpiga, o no vulgui saber, en quin sac posar-la. La qüestió té a veure amb els laberints mentals de l'Institut Català de les Indústries Culturals, que li ha denegat les ajudes (subsidiàries, en aquest cas, dels ingressos propis) de les quals es beneficien gran part dels teatres de Barcelona amb programació estable, amb l'excusa que ha de ser el Consell de les Arts i la Cultura qui se n'ocupi. La Semolinika treu foc pels queixals i, lluint la seva empenta, demana que algú arregli el descosit. "Presentem unes 250 produccions a l'any i no tanquem per vacances. No som un espai teatral com els altres?"

Un exemple. L'Antic estrena aquesta nit una creació de l'artista búlgara Maria Stoyanova, una d'aquelles persones que viu la seva dedicació com un compromís, que és el que tenen en comú els artistes de debò. Ja fa dos anys, em sembla, que va començar una creació al voltant de Madame de Sade , de Yukio Mishima, des dels paràmetres del teatre més avantguardista, el que barreja estímuls i trenca els processos lògics de la dramatúrgia.

Maria Stoyanova és una creadora autodidacta amb talent i dotada d'una presència escènica aclaparadora, fascinant. Recordo el seu primer espectacle sobre la gitanilla que arribava al ben ordenat món català. El seu treball sempre té arrels autobiogràfiques perquè es nodreix de la seva trajectòria vital. I així va ser a Madama Butterfly , que es relacionava amb les dones de la seva vida, entre les quals hi ha la seva mare.

Ara les seves senyores de Sade són un grapat de dones que miren el que és ancestral de la terra des d'un avui força pertorbador. Maria Stoyanova treballa sobre la quietud i aconsegueix, a l'escenari, una poètica íntima i penetrant. Si podeu i voleu, aneu a veure-la aquest cap de setmana i aprofiteu per gaudí de la terrassa del teatre, un lloc tan teatral com el mateix escenari.