Publicitat
Publicitat

ART

La Fundació Godia reuneix en una exposició 58 obres de 32 reconeguts amants de l'art

Els col·leccionistes destapen les intimitats

Col·leccionistes com Jordi Pujol, Josep M. Civit i Han Nefkens han cedit les obres que atresoren a casa seva a la Fundació Godia. Barcelona col·lecciona mostra els gustos íntims dels amants de l'art actuals.

Una processó d'homes vestits de negre camina per una platja amb un difunt damunt les espatlles. La imatge, capturada per l'artista iraniana Shirin Neshat, desprèn una estranya serenitat. El col·leccionista d'art holandès Han Nefkens no pot deixar de mirar-se-la. És una de la quinzena d'obres d'art amb què conviu. La resta -pels volts de 450, propietat d'Art Aids, la fundació que dirigeix- les té distribuïdes arreu del món, on es quedaran a la seva mort. "Em costa molt separar-me d'aquesta fotografia. Després de deixar-la al Museu Serralves no la volia tornar a prestar, però és aquí", diu, somrient. La directora de la Fundació Godia, Sara Puig, el va seduir perquè l'hi deixés per a l'exposició Barcelona col·lecciona . Amb aquesta mostra, la Fundació vol retre homenatge a la passió per l'art de Godia i actualitzar-la. Les 58 obres que formen la mostra, d'artistes com Juan Muñoz, Jaume Plensa, Eduardo Chillida, Robert Mapplethorpe, Jorge Oteiza, Cristina Iglesias, Anish Kapoor i Bill Viola, provenen dels fons de 32 col·leccionistes posteriors a Godia.

Els col·leccionistes solen ser gelosos amb les obres que atresoren. Com Nefkens, l'expresident Jordi Pujol també necessita viure envoltat d'art i combinar les obres segons el seu propi gust. L'escultura Cercle , de l'indi Anish Kapoor, de la qual s'ha desprès durant uns mesos, la té al fons d'una habitació -"perquè es necessita perspectiva per poder-la admirar", diu-, i l'acompanya d'una marededéu catalana del segle XIV.

Sisita Soldevila també gaudeix d'una obra de Kapoor, un delicat dibuix sobre la fecunditat. La seva col·lecció, però, va fer un gir: fa uns anys va quedar fascinada pel videoart. Des d'aleshores ja ha aconseguit 40 obres. Les té a cadascuna de les habitacions del seu hotel, l'Amister. Ara comparteix amb el púbic la més espectacular. Rufus Corporation , d'Eve Sussman, és un vídeo que dura 14 hores. Abans de quedar-se'n una còpia, la col·leccionista ha participat, com fan altres col·leccionistes, en la producció. Nefkens també finança el treball d'alguns dels artistes dels quals col·lecciona obres: "Encara que sembli mentida, hi ha artistes reconeguts que tenen problemes econòmics per treballar".

El pols del col·leccionisme local

"Anish Kapoor és l'artista més col·leccionat i el més desitjat", assegura Puig. L'exposició posa de manifest com les fronteres del mercat són poroses: "Internet, els grans esdeveniments artístics internacionals, les subhastes, els galeristes i el fenomen del Macba han afavorit que els col·leccionistes barcelonins tinguin una mirada global". De fet, l'exposició inclou algunes obres de la Fundació Macba per destacar la relació que es dóna al centre entre el sector privat i el públic. I també té un esperit museístic. Les obres estan distribuïdes en nou àmbits diferents: minimalisme; guerra, solitud, expressionisme; erotisme; espai; arquitectura; feminitat; cos; tradició/innovació, i matèria.

Un dels col·leccionistes més especials que participa a Barcelona col·lecciona -i un dels que ha prestat més peces- és Cal Cego. Darrere aquest nom s'amaga el matrimoni de col·leccionistes format per la interiorista Roser Figueras i l'arquitecte Josep Inglada. La seva col·lecció és nòmada. No els interessa tant tenir una seu permanent com establir relacions amb els centres amb què col·laboren. I no defugen el risc: han prestat una sèrie de fotografies del japonès Nobuyoshi Araki on l'erotisme i la mort es barregen.

Però no tots els amants de l'art necessiten tenir les obres a prop. El dissenyador Josep Maria Civit es posa les mans al cap només de pensar a conviure amb un escultura de Jannis Kounellis que fa referència als horrors de la Segona Guerra Mundial. "Com podria fer res amb una obra tan dura com aquesta a casa?", s'exclama.