Publicitat
Publicitat

CINEMA

'El exótico Hotel Marigold' es converteix en 'blockbuster' sense superherois ni àliens

Els actors madurs omplen els cines d'un públic oblidat

Una pel·lícula que costa vuit milions d'euros i que assegura ingressos deu vegades superiors sempre capta l'atenció de Hollywood. Però l'interès decau quan els actors protagonistes freguen la setantena i tenen un públic potencial de més de cinquanta anys. Però aturem-nos. ¿Algú creu que la gent gran anirà a veure pel·lícules si els donen alguna cosa més que superherois i efectes especials? Sorpresa: El exótico Hotel Marigold , una comèdia dramàtica amable sobre un grup d'anglesos que decideixen passar la jubilació a l'Índia, ja ha recaptat 87,6 milions d'euros a tot el món. Als Estats Units ha guanyat gairebé 7,3 milions en tres setmanes. A Espanya, des de finals de març, ha recaptat 3,45 milions d'euros. El film ja es pot considerar la pel·lícula d'autor amb més vendes de l'any i supera una altra aposta sòlida com La pesca de salmón en Yemen .

Els bons números d' El exótico Hotel Marigold -amb un repartiment de luxe amb Judi Dench i Maggie Smith com a plats forts, totes dues de 77 anys- han encoratjat l'estudi que la va crear, Fox Searchlight, a fer arribar la cinta a més ciutats nord-americanes. "És qüestió d'oferta i demanda -afirma Doug Stone, president de l'empresa d'audiències Box Office Analyst (Kansas City, Missouri)-. Hi ha molt poca cosa interessant per a la gent gran".

La potent rebuda d' El exótico Hotel Marigold per part de l'audiència -perquè ha tingut crítiques, però no gaire eufòriques- valida la doble estratègia de Searchlight. L'estudi, que forma part de 20th Century Fox, va percebre que s'estava ignorant la gent gran com a públic, i va decidir dirigir-s'hi. D'altra banda, és un èxit de l'aposta per l'austeritat, una opció que quan triomfa permet gastar poc i guanyar molt: "La resposta, que supera àmpliament les nostres expectatives, demostra que el públic que va als cinemes és molt divers", afirma Stephan Gilula, president de Searchlight.

El exótico Marigold Hotel , dirigida per John Madden ( Shakespeare in love ) destaca entre l'oferta: enmig d'un mar de superherois ( The amazing spider-man ), invasions alienígenes (Battleship ) i animació (Madagascar 3 ), no hi ha pel·lícules basades en relats realistes. La gent normal en situacions normals ha deixat d'interessar com a tema. "Hi ha una gran audiència, i no només gent gran, afamada de propostes que no siguin fantàstiques", assegura Gilula.

Més anys, menys crispetes

Hollywood ha estat més lenta que cap altra indústria a l'hora d'atraure gent gran, en part perquè els que sobrepassen els 50 s'estalvien les estrenes de cap de setmana i compren poques crispetes. També és un públic que tradicionalment va menys al cinema. L'any passat als Estats Units els espectadors de menys de 50 anys (una franja d'edat que inclou gairebé el 67% de la població nord-americana) van comprar el 77% de les entrades, per només un 23% dels més grans de 50 anys, segons l'Associació Cinematogràfica dels Estats Units (MPAA). La gent jove està més predisposada a veure les seqüeles i remakes , un bon gènere per als estudis cinematogràfics, que volen reduir riscos. "Si tens més de 40 o 50 anys ja has vist moltes pel·lícules i et ve de gust alguna cosa que no hagis vist mai", insisteix Stone.

Hollywood també s'està començant a adonar que els primers dels 78 milions de baby boomers s'apropen a l'edat de jubilació amb passió pel cinema i temps lliure per omplir. És així com els cineastes, que es trenquen el cap per generar sensacions positives sobre les seves obres a les xarxes socials i els blocs, comencen a pensar en els jubilats com a públic potencial, si més no per a alguns films. Disney i DreamWorks Studios, per exemple, van fer projeccions especials de War horse , dirigida per Spielberg, en comunitats de jubilats. A l'hora de fer campanya d' El exótico Marigold Hotel , Searchlight es va centrar en principi en estats amb concentració de jubilats com Arizona i Florida. Algunes sales d'aquestes zones van tenir més bones vendes gràcies a l'aposta per Dench, Smith i els seus companys de repartiment -Tom Wilkinson, 64; Bill Nighy, 62; Penelope Wilton, 65- que Los vengadores . "A la gent de Hollywood els pot sorprendre, però per a nosaltres la popularitat d'aquesta pel·lícula no és cap misteri", assegura Laura Resnick, mànager del cinema Plaza Frontenac de Saint Louis (Missouri). "Quan s'explica una història a la pantalla, la gent respon".