Publicitat
Publicitat

CLÀSSICA

Triomf musical i tèbia acollida als vídeos de Bill Viola

Quan juga bé les seves cartes acústiques, el Palau de la Música és la sala de concerts més bella del món. Així ho pensa el director belga Philippe Herreweghe, que ha convertit el Collegium Vocale Gent en una de les formacions més extraordinàries del moviment historicista. I ho va demostrar dirigint una intensa i emocionant versió de la Passió segons sant Mateu , la partitura més transcendent de Johann Sebastian Bach, compositor de capçalera de Herreweghe i de tots els intèrprets que han liderat la revolució barroca en les últimes quatre dècades. Va aprofitar a fons l'acústica -ideal per a Bach per la seva particular reverberació- i va portar el públic a l'èxtasi bachià amb una lectura carregada d'emoció i sense falsa teatralitat.

La transparència del so és una obsessió per a Herreweghe, que il·lumina els expressius matisos del fraseig i l'articulació de la Passió segons sant Mateu , obra que fa anys sonava de manera regular cada Setmana Santa a Barcelona, com succeeix a les grans capitals europees, una tradició perduda des que l'Obra Social de La Caixa va deixar de prestar l'atenció que es mereix a la música. Palau 100 s'apunta, doncs, un gran èxit en programar-la aquestes dates i fer-ho amb gran qualitat musical. La resposta coral i orquestral va ser sensacional, així com l'actuació d'alguns dels solistes, amb el memorable Evangelista del tenor Mark Padmore i el matisat Jesús del baix Michael Nagy al capdavant d'un planter vocal en què van destacar per estil i expressivitat els contratenors Damien Guillon i Robin Blaze, i el baix Peter Kooij.

L'excel·lència musical va tenir un innovador preludi plàstic que no va acabar de funcionar: la projecció, a l'inici de cada part, de dos vídeos de Bill Viola, retaules en moviment, poesia visual que reflexiona sobre la vida i la mort. La tèbia acollida del públic, amb xiulets i sonores mostres de desaprovació, va certificar el poc èxit de la proposta. Per cert, si el Palau vol insistir per aquest camí, ha de millorar la qualitat tècnica dels seus equipaments audiovisuals.