Publicitat
Publicitat

IL·LUSTRACIÓ

El Museu de l'Art de la Pell de Vic obre la mostra antològica 'El circ de la Pilarín'

Tots els ninots de Pilarín Bayés es troben al museu

Els dibuixos de Pilarín Bayés han ensenyat història, cultura i lectura als infants catalans des de la Transició. Una exposició antològica recull la trajectòria d'una de les grans il·lustradores de Catalunya.

A Pilarín Bayés li van demanar que es fes un autoretrat per penjar a l'entrada de l'exposició que li dedica el Museu de l'Art de la Pell de Vic. "Si m'hagués dibuixat amb tot de nens hauria semblat santa Anna!", es queixa. Per això es va retratar com un personatge de circ, fent equilibris amb cinc plomes en una mà i expulsant tinta per la boca. "El circ és un gran espectacle i és una metàfora de la vida, dels malabarismes que hem de fer", explica la dibuixant. Aquesta idea ha servit de fil conductor de l'exposició Benvinguts al circ de la Pilarín , un recorregut cronològic per més de 50 anys de carrera com a il·lustradora.

Energètica, afable i divertida, es passeja per la mostra -mentre la seva filla Margarida i el seu galerista, Joan Homs, li repeteixen que descansi- recordant cada detall de cada dibuix. Assenyala els anys 70 i en destaca la primera Història de Catalunya il·lustrada per a nens, l'Auca de Vic i els dibuixos de les festes populars catalanes. "Vam viure la represa i va ser molt maco poder col·laborar a omplir espais buits. Quan vaig començar, les escoles necessitaven material i hi va haver editors que, amb esperit comercial, però sobretot de servei, hi van creure. Era gent que havia tingut unes postures polítiques molt marcades i jo els vaig escoltar, en vaig aprendre molt, i hi vaig col·laborar".

El seus "comtes Güell"

Des del primer llibre, El meu pardal, a La Galera (1964), i els dibuixos de Cavall Fort , les editorials Mediterrània, Martín Casanovas i Eumo, entre altres, fins als quadres de gran format sobre fires i festes de Vic que ha fet per a l'exposició, la Pilarín ha evolucionat arrodonint els ninots de nas xato i farcint les vinyetes de personatges. "Nosaltres necessitem algú que ens faci confiança per créixer. Cada artista necessita un comte Güell. Si ningú hagués pagat a Gaudí, hauria estat un gran arquitecte... de cuines. I per una cuina no passes a la història", diu Bayés.

La Pilarín -perquè sempre ha signat així, amb el nom de pila- ha il·lustrat uns 700 llibres i tot tipus de material de merchandising , però no els conserva en cap arxiu, perquè sempre ha entregat els originals fets a ploma. Fins ara que, amb l'ajuda de la seva filla (que fa 17 anys que treballa al seu costat), ha endreçat els dibuixos per a l'exposició, ha estrenat una sèrie de dibuixos animats al Super3, L'illa del far , i es reeditarà la Història de Catalunya amb aplicació per a l'iPad. Són fites que formaran part de l'Any Pilarín, que va començar amb l'entrega de la Medalla d'Or de la Ciutat de Vic al març, quan celebrava 70 anys, i que també inclourà una exposició al Palau Robert.

'Mare' d'en Pau i la Laia

Mitja Catalunya ha après a llegir amb en Pau i la Laia, els únics personatges als quals la Pilarín ha allargat la vida en una sèrie de contes sobre vida quotidiana. "Tenir un personatge, com la Roser Capdevila té Les Tres Bessones i el Picanyol té l'Ot el Bruixot, literàriament dóna de si i és molt bo perquè et reconeguin, però em semblava una càrrega perquè t'obliga a estar pendent del personatge i a mi m'ha agradat ser molt lliure", defensa.

Però la llibertat acaba on comença el servei al seu públic. El lema clàssic de Cavall Fort, "Amor i respecte pels nens que ens han de llegir", l'ha mantingut al peu de la lletra. Ha refusat fer publicitat i dibuixos poc edificants -"com el Zubizarreta fent una botifarra", recorda- i ha canalitzat la seva opinió política, adulta i crítica, en les vinyetes que publica a El 9 Nou des de 1978. Admet: "És el tub d'escapament de les males idees".