Publicitat
Publicitat

COMMEMORACIÓ HISTÒRICA

El Museu Marítim obre una mostra amb 200 objectes del famós vaixell, cent anys després del naufragi

El 'Titanic' amarra a Barcelona

El 14 d'abril farà cent anys que el transatlàntic RMS Titanic va naufragar a l'Atlàntic nord i hi van morir 1.495 persones. Una exposició al Museu Marítim de Barcelona revela tots els secrets de l'accident.

Quan faltaven 20 minuts per a les 12 de la nit, els dos guaites del Titanic van albirar un iceberg enorme en les tranquil·les aigües de l'oceà Atlàntic. Feia dos dies que havien salpat del port anglès de Southampton, el 10 d'abril del 1912, i a Irlanda havien recollit la resta del passatge fins als 2.207 passatgers. Tot i que el viatge durava set dies, el capità James Smith pretenia sorprendre tothom arribant un dia abans. Per això aquella nit l'immens vaixell viatjava a 22 nusos, una velocitat fins i tot per sobre dels 19 o 20 nusos a què es desplaçava de dia, tot i saber que la zona estava plena de gel i que la resta de vaixells paraven màquines quan es feia fosc.

En donar l'avís, el capità va reaccionar immediatament fent virar el vaixell a babord, però aquella mola de 46.000 tones va trigar només 38 segons a topar amb l'iceberg, que ja només era a 300 metres de distància. El gel no va esberlar el buc del vaixell com en el cas del Costa Concordia , sinó que la pressió va rebentar les juntes de les planxes i va obrir la via d'aigua que sentenciaria el vaixell. A les 2 hores i 20 minuts del dia 15 d'abril del 1912 el Titanic havia desaparegut de la superfície del mar i queia a 4.000 metres de profunditat, on és avui en dia. De les 2.207 persones que hi viatjaven, 1.495 van morir. No hi havia prou bots salvavides per a tothom.

Recrear la vida a bord

Titanic. The exhibition és l'exposició que s'inaugura avui al Museu Marítim de Barcelona i que pretén submergir el visitant en el Titanic . Entre recreacions de passadissos luxosos, cabines de primera i de tercera, la sala de radiotaquigrafia d'on va sortir el SOS, maquetes del vaixell i fins i tot una placa de gel freda com devia ser aquell fatídic iceberg, hi ha uns 200 objectes que provenen dels supervivents o dels hereus dels difunts. "Volem recrear la vida a bord, explicar històries humanes, no parlem d'un vaixell de ferro, sinó de gent que viatjava amb somnis i esperances cap als Estats Units", explicava ahir el director de la mostra, Luis Ferreiro, de Musealia, l'empresa basca que des del 2000 està compilant i exhibint aquests objectes per Europa. A Barcelona ja hi van portar l'exposició del Titanic pel Fòrum del 2004, però l'han ampliat amb nous elements i la mantindran oberta sis mesos.

Un dels objectes que no s'havia exposat és el collaret que va inspirar James Cameron per escriure el guió del famós film Titanic (1997). Va pertànyer a una de les supervivents, que era al vaixell amb el seu amant 40 anys més gran, amb qui volia iniciar una nova vida i amb qui van engendrar un fill que naixeria nou mesos després del naufragi. Hi ha desenes de fotografies, cartes personals, sabates, joies, eines, plànols i, rescatats del fons del mar, un bloc de carbó, un trosset de l'escalinata i peces de la vaixella. Més enllà dels materials, la narració de l'audioguia és el que acosta el visitant a les persones i la història reals, i ajuda a destriar què és veritat del que ja és llegenda o ficció.

Un homenatge centenari

Comprar un tiquet per anar al viatge inaugural del luxós Titanic no era gens assequible. Un cop a dins, un passatger de tercera mai es creuava amb els de primera: hi havia espais del tot estancs per a cada estrat. "Era una reproducció de les classes socials de l'època", deia el comissari. Per això, ben poca gent de tercera es va salvar: les seves habitacions eren tan avall que quan van arribar a la coberta tots els bots estaven repartits. La maqueta del vaixell preveia 64 bots, però perquè hi hagués més espai a coberta per prendre el sol en gandules, n'hi van posar només vint. "El Titanic complia amb totes les normes de seguretat marítima. Els bots es marcaven en funció del tonatge. El problema és que la normativa era vella. Van caldre 1.495 morts per canviar-la", deia Ferreiro. El 14 d'abril, cent anys després del naufragi, se'ls farà un homenatge a Barcelona.