Publicitat
Publicitat

MÚSICA CLÀSSICA

Stravinsky per Guerguiev: el concert de l'any

Pocs directors i poques orquestres al món poden tocar, en una mateixa vetllada, els tres grans ballets d'Igor Stravinsky: L'ocell de foc, Petruixka i La consagració de la primavera. El gran director rus Valeri Guerguiev només recorda haver-ho fet una vegada, fa dos anys, en la Quinzena Musical Donostiarra, a proposta de Josep Maria Prat, fundador d'Ibercàmera, que li va arrencar la promesa de tornar-ho a repetir en la temporada barcelonina. Dit i fet. Al capdavant de l'orquestra del llegendari Teatre Mariinski de Sant Petersburg, Guerguiev ha tornat a dirigir les tres obres en un mateix programa, un tour de force electritzant, carregat de virtuosisme, força i resistència física.

Guerguiev no té competència en aquest repertori. Dirigeix Stravinsky amb una sàvia combinació de precisió, virtuosisme i brillantor, amb moments de potència arrasadora, però sense perdre mai força expressiva. Va fer filigranes a L'ocell de foc, mostrant els vincles de Stravinsky amb la tradició russa, especialment amb el seu admirat Rimski-Kórsakov: metalls poderosos, corda densa, fustes incisives, percussió espectacular. S'hi van lluir els solistes, i a Petruixka es van sentir matisos i detalls instrumentals d'increïble refinament i bellesa sonora. Guerguiev va desplegar els seus rutilants accents en una versió de La consagració de la primavera en què, malgrat els dos descansos, els símptomes de fatiga en metalls i fustes van fer acte de presència: els músics russos es van deixar la pell a l'escenari.

A sobre, van donar una propina, una dansa de La donzella de neu, de Rimski-Kórsakov, per posar en relleu els llaços de Stravinsky amb una tradició que va revolucionar amb el seu geni. Un concert que mereix ser considerat el millor de l'any.