Publicitat
Publicitat

PREMIS TEATRALS

Un musical satíric sobre la secta cristiana s'emporta nou premis Tony a Broadway

Quan 'South Park' fa triomfar els mormons

El musical The book of mormon , creat pels inventors de la sèrie d'animació South Park , Trey Parker i Matt Stone, es va emportar ahir a la nit nou premis Tony, els Oscars del teatre nord-americà.

El musical nord-americà està revifant després d'uns anys de sequera d'idees. I la prova és la gala dels premis Tony de la matinada d'ahir. The book of mormon , una hilarant sàtira sobre la història de dos joves missioners acabats d'aterrar a Uganda, es va emportar nou premis, inclosos millor musical, millor direcció musical (Casey Nocholaw i Trey Parker), millor partitura original (Trey Parker i Matt Stone) i millor compositor (Robert López, també responsable de l'èxit Avenue Q ). També va embutxacar-se els guardons a la millor orquestració, al millor disseny musical, a la millor escenografia i a la il·luminació. La peça iguala el rècord de premis Tony aconseguits en una sola nit que tenia la producció original de South Pacific , del 1949.

El musical triomfador, que és a l'Eugene O'Neill Theatre de Nova York des del març passat, ha estat comparat a grans èxits contemporanis com The producers o Urinetown , que van ressuscitar el gènere fa deu anys, alhora que forma part d'una temporada més que notable per a Broadway, amb propostes com Bloody bloody Andrew Jackson , Spring awakening o Next to normal .

Parker va donar les gràcies a tots els fans de South Park -"Sense vosaltres no seríem aquí"- i a Joseph Smith, fundador de la secta cristiana. "Ho has fet, Joseph, ja tens un Tony -va dir Parker-. Vam fer [el musical] perquè en secret tots volíem ser una feliç i gran família mormona, i ara ja ho som".

Els grans perdedors van ser The Scottsboro Boys , que se'n van anar amb les mans buides després de rebre dotze nominacions, i The merchant of Venice , que protagonitzava Al Pacino. I és que ningú ha pogut batre la irreverència que els creadors de South Park han concedit a la seva primera incursió en el musical, plena d'acudits escatològics, gags gais i un sentit de l'humor més aviat agre. La superproducció de 60 milions Spider-Man: turn off the dark va ser la gran riota de la nit i el blanc dels comentaris del presentador de la gala, Neil Patrick Harris. La seva estrena es va suspendre diverses vegades i ha estat massacrada per la crítica.

L'èxit del teatre públic britànic

En el terreny purament teatral, el domini va ser britànic. Dues obres provinents dels escenaris públics londinencs, War horse -nascuda al National Theatre- i Jerusalem -provinent del Royal Court-, van alçar-se victorioses. La primera, adaptació d'una novel·la juvenil que fa quatre anys que omple cada nit a Londres, va guanyar cinc premis Tony, inclosos millor obra i millor direcció. L'obra compta amb actors de carn i ossos i titelles gegants manipulats per la troupe sud-africana Handspring Puppet Company, i explica la relació entre un noi irlandès i un cavall abans i durant la I Guerra Mundial (1914-18). La història és tan impactant que Steven Spielberg n'ha rodat una pel·lícula, l'estrena de la qual està prevista per a finals d'any.

En el terreny interpretatiu, la musa del germans Coen, Frances McDormand, va ser escollida millor actriu gràcies a l'altra gran obra de creació nord-americana de la temporada, Good people, de David Lindsay-Abaire. Mark Rylance va obtenir el segon Tony de la seva carrera gràcies al paper que interpreta a Jerusalem , de Jez Butterworth.