Publicitat
Publicitat

DRETS D'AUTOR

La SGAE reparteix 384 milions entre els seus socis en un any "especialment difícil"

L'entitat de gestió dels drets d'autor perd 1,8 milions d'euros el 2012 per la "caiguda brutal" de la demanda

La SGAE ha registrat el 2012 unes pèrdues d'1,8 milions d'euros en un any "especialment difícil", caracteritzat per "una caiguda brutal" de la demanda cultural, malgrat la qual cosa els seus socis han cobrat en concepte de drets d'autor 384 milions d'euros.

Cauen un 16,2% els ingressos: 268 milions

Així es desprèn de l'informe de gestió corresponent al 2012 que el president de la SGAE, Antón Reixa, presentarà als socis de l'entitat en l'assemblea general que se celebrarà aquest dijous a Madrid. Reixa, que ha complert un any a la presidència de la SGAE, xifra en un 16,2% la baixada d'ingressos comercials de l'entitat de gestió (que van sumar 268.200.000 euros), que atribueix primerament a les dificultats pròpies del sector cultural, entre les quals esmenta l'"híper-IVA", la reducció de la inversió pública en cultura i la desaparició de locals d'entreteniment. A aquests factors generals s'han sumat "un llegat configurat pels deutes bancaris de la fundació, deutes fiscals, espais invendibles i socialment improductius, a més d'un descrèdit generalitzat difícilment imaginable", afegeix el president de la SGAE.

Cau un 11-18% la publicitat a ràdio i televisió

En l'informe de la junta directiva de la Societat General d'Autors i Editors (SGAE) sorgida de les eleccions d'abril de 2012, Reixa parla de "caiguda brutal de la demanda cultural" i xifra en un 18,4% i un 11,4% la baixada de cobraments de drets per la caiguda de la publicitat en televisió i ràdios, respectivament. Així mateix, la reducció s'ha fet notar per la baixada de la venda de suports (un 9,2% menys), dels ingressos de les sales d'exhibició (8,5% menys) i pel "desastre per la remuneració en còpia privada", amb un 79,1% de caiguda.

La prioritat: compensar el soci

En aquest "context diabòlic", assenyala Reixa, la SGAE ha intentat "compensar el soci" a través d'una lluita decidida contra el concepte que anomena "pendent d'identificació", pel qual s'han repartit el 2012 més de 75 milions d'euros, segons assenyala l'informe. Aquest "esforç en identificació", al costat de la "contenció de la despesa" i un major nombre d'obres en circulació, afegeix el president de la SGAE, ha permès que l'entitat hagi repartit "més i millor", fins un total de 384 milions d'euros.

L'informe posa l'accent així mateix en la gestió financera de l'entitat, "llastada" pels deutes de la Fundació de la SGAE amb els bancs producte de la compra d'edificis per a la xarxa Arteria i per les reclamacions del deute tributari, "contingències" que han obligat l'entitat a disposar de més de 47 milions d'euros. Per aquest motiu, malgrat que el resultat d'explotació ordinària (la diferència entre ingressos i despeses) és positiu "en més d'un milió d'euros", el resultat final dels comptes és d'un dèficit d'1,8 milions d'euros, una reducció de pèrdues del 50% respecte al 2011, ressalta Reixa.

Projectes de futur, a debat dijous

Per al futur de l'entitat, que dijous que ve celebrarà la seva assemblea general amb un sector que demana rebutjar els comptes de Reixa, el president de la SGAE proposa en el seu informe una "previsió severa de contenció" de les despeses generals, que passarien de 69 milions d'euros el 2011 a 50. Així mateix, els 39 membres de la junta directiva de la SGAE proposen "un pla estratègic de nous negocis que consolidi una agenda estratègica per a l'entorn digital" i "objectius clars per a l'augment dels ingressos provinents de l'estranger".

Respecte al "desmantellament" del projecte de teatres Artèria, l'informe destaca que s'han venut els actius immobiliaris d'Amèrica i s'ha aconseguit "aturar les pèrdues dels estudis CATA i del teatre de Barcelona", mentre que els teatres de Madrid "produeixen beneficis" mitjançant contractes de lloguer, mentre es busca "el millor moment per a la seva desinversió".

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT