MÚSICA CLÀSSICA
Cultura 16/04/2012

Rotund triomf de Midori en el seu debut amb l'OBC

Javier Pérez Senz
1 min
Midori, a L'Auditori.

La música de Xavier Montsalvatge mai defrauda. I no és només qüestió d'ofici. El que ens revelen els seus Sortilegis , l'obra que va obrir el concert de l'OBC sota la batuta del director rus Vasily Petrenko, és el talent d'un compositor de marcada personalitat, sempre identificable en els seus traços. L'obra va néixer el 1992 per encàrrec de l'Orquestra de Cadaqués i també la trajectòria de Petrenko està lligada a la formació catalana, ja que va guanyar la sisena edició del seu Concurs de Direcció de Cadaqués, trampolí de grans carreres internacionals.

Llaços artístics, també afectius, per obrir un dels millors concerts de la temporada. Petrenko va fer brillar la refinada escriptura i l'encant de Sortilegis , obra curta, tot just deu minuts que van passar com un sospir, i va mostrar un precís instint musical al Concert per a violí en re major, op. 77 , de Johannes Brahms, facilitant amb un modèlic acompanyament el lluïment de la gran violinista japonesa Midori en el seu debut amb l'OBC.

Violinista d'exuberant so i delicats matisos, Midori va captivar amb una versió de gran bellesa expressiva, puresa sonora i exquisits matisos. Després del triomfal Brahms de Midori -probablement la millor solista de la temporada-, Vasily Petrenko va aconseguir una prestació molt notable de la formació barcelonina en les Variacions Enigma , l'obra que va situar el britànic Edward Elgar en el repertori de les grans orquestres. El jove director rus va planificar amb bon pols l'itinerari d'aquestes enigmàtiques 14 variacions que retraten amb humor i imaginació familiars, amics, cases i gossos, paisatges i emocions. Van sonar sense grandiloqüència ni sensibleria, amb la brillantor d'un hàbil i inspirat orquestrador. És a dir, van sonar a Elgar, sense gat amagat.

stats