Publicitat
Publicitat

CINEMA

El CCCB explora el vessant cinematogràfic del collage amb projeccions i 'performances'

Retalla, enganxa... i acció!

Quatre dies de cinema i tisores al CCCB. El festival Collage Exquisit explora a partir d'avui les diferents manifestacions audiovisuals de la tècnica del collage a través de diverses projeccions i performances.

Marie I i Marie II, les protagonistes de Les margarides (Vera Chytilová, 1966), decideixen un bon dia comportar-se amb la mateixa impunitat que el món corromput en què viuen. Amb aquesta premissa entremaliada -i actual- arrenca aquest clàssic de la nova onada txeca que avui inaugura Collage Exquisit, un festival sobre el vessant audiovisual del collageque organitza l'imprescindible cicle Xcèntric del CCCB.

"En el cinema, la tècnica del collage té un efecte sorprenent i meravellós perquè aconsegueix encabir el món del somnis -explica la coordinadora de l'Xcèntric, Gloria Vilches-. Però a més d'aquest vessant oníric i fantasiós, el collage també té una dimensió de crítica política". Té sentit: l'acte de tallar és, essencialment, una agressió formal. "El collage és violent per naturalesa -diu Vilches-. És arrencar una cosa del seu lloc per traslladar-la a un nou context".

A Les margarides hi coincideixen els dos vessants: el creador d'un món fantàstic amb idees visuals "absurdes i dadaistes" i també una crítica contra el totalitarisme. "El film és una reacció indignada contra la imposició de normes injustes, i això el fa molt actual", subratlla Vilches.

Però la projecció de Les margarides és només el tret de sortida de quatre dies dedicats al collage en totes les seves manifestacions. Dos programes oferiran divendres i dissabte una selecció de curts d'autors clàssics com Larry Jordan, Robert Breer o Stan Vanderbeek, trencant les fronteres del que habitualment s'entén per collage i cercant-ne els límits: a Mothlight, per exemple, el mestre de l'avantguarda Stan Brakhage anima ales de papallona reals, i a The garden of earthly delight fa el mateix amb fulles d'arbres.

Amb els ulls posats en el públic familiar i desterrant la imatge de seriositat del cinema experimental -"què hi ha de més meravellós per a un nen que jocs visuals de papers que es mouen sols?", apunta Vilches-, dissabte hi haurà un programa infantil amb curts de Michel Ocelot i el clàssic Tale of Tales de Yuri Norstei, i a continuació una selecció d'obres de pioners com Méliès o Chomón que utilitzen tècniques emparentades amb el collage , seguides d'un recull de les mítiques animacions de Terry Gilliam per al programa Flying Circus dels Monty Python.

Potser la proposta més innovadora del festival són les performances audiovisuals de collage en directe: Esperanza Collado retallarà divendres fragments de cel·luloide i els enganxarà sobre pel·lícula de formats diferents; i No Domain farà dissabte una actuació en viu acostant-se al collage des d'una perspectiva més digital. "Hi ha qui utilitza el collageperquè no sap dibuixar -diu Vilches-. Però al final la mancança es converteix en una virtut en què l'atzar i el reciclatge tenen un paper decisiu", conclou.

Les