Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

El concentra a Montjuïc, durant el juliol i només programarà obres contemporànies

Ramon Simó revoluciona el festival Grec

El nou director del Grec ha presentat les línies mestres del festival de l'estiu que ve: es replegarà a Montjuïc de l'1 al 31 de juliol i no programarà clàssics. L'objectiu és generar "ambient de festival".

El Grec de l'estiu que ve escenificarà un canvi de model radical. El nou director, Ramon Simó -nomenat en substitució de Ricardo Szwarcer-, vol sacsejar un festival que s'havia anat escampant per la ciutat fins a aixoplugar pràcticament tota l'activitat teatral. Vol generar "ambient de festival", que la ciutat noti que hi ha "una celebració ciutadana". Ahir Simó va ensenyar les cartes.

Es concentrarà a Montjuïc
El Teatre Grec serà l'epicentre, amb nou espais més al seu voltant

Els quatre anys vinents el Grec tindrà seu a Montjuïc. Simó vol acotar l'espai i acabar amb la disseminació de propostes per tota la ciutat, que també diluïen l'empremta del director del festival. La mostra comptarà amb l'amfiteatre Grec i el mirador, les dues sales del Lliure, dues del Mercat de les Flors, les de l'Institut del Teatre i dues carpes que s'instal·laran a la plaça Margarida Xirgu i davant del pavelló Mies van der Rohe, l'última dedicada al circ. El 2012 només hi haurà quatre sales de Barcelona que faran una temporada d'un mes sota el paraigua del Grec: la Beckett, La Seca, el Poliorama i el Romea. Això no significa, però, que no s'utilitzin puntualment en altres edicions escenaris com el TNC.

Durarà el mes de juliol
El Grec serà invariablement de l'1 al 31 de juliol

Les dates també estaran concentrades i seran inamovibles: durant el juliol. Com que el volum de programació no baixarà, es condensarà l'activitat. "Hi podria haver 10 coses en una dia", avisa Simó. Això crearia el que ell anomena "efecte festival": intens, exuberant, esgotador, excepcional. Tot i que coincideix amb altres festivals escènics europeus, per Simó això pot ser un factor positiu "per la possibilitat de fer intercanvis i tenir convidats estrangers de manera més fàcil i productiva".

No hi haurà clàssics
Ni Shakespeare en corbata, ni grecs: només contemporanis

"Ubicar el Grec en el panorama internacional, vol dir buscar-li una definició. I volem que sigui l'etiqueta contemporani ", explicava ahir el director, especificant que, en canvi, no hi haurà límits formals. Els Ibsen, Txékhov, Shakespeare i grecs ja tenen el seu lloc durant la temporada. "Volem parlar de la realitat d'avui sense la distància del clàssic i sense l'argument d'autoritat que suposen. S'han convertit en un refugi perquè són més o menys coneguts i, per tant, populars", lamenta.

El festival tindrà una seu
Es crearà un 'hub' durant el festival i també busca sala estable

Amb la idea de fer del Grec un lloc de trobada i intercanvi d'idees i projectes, la carpa de la plaça Xirgu servirà per hostatjar el hub del certamen: serà el lloc de recepció de companyies, espai de premsa, centre de gestió i llotja de trobada dels artistes i professionals.

Ramon Simó vol fer visible el Grec durant tot l'any. La prioritat és trobar un espai d'exhibició estable de les seves produccions al llarg de la temporada regular. També s'establiran lligams amb les fàbriques de creació perquè allotgin assajos del Grec i, a mitjà termini, s'activarà la formació d'artistes i espectadors.

50% local, 50% estranger
Un lloc únic a Barcelona d'intercanvi internacional

Amb la crisi, un dels pocs focus d'exhibició de propostes estrangeres que queda a Barcelona és el Grec. Simó ho té clar i el seu objectiu serà fer un festival amb la meitat de produccions d'aquí i la meitat de fora, tot i que aquest any serà 60% català i 40% forà. També vol ajudar els creadors catalans a sortir a fora. La xarxa europea Kadmos, però, la deixa aparcada i no farà panorames estrangers en funció del país. Anirà més enllà "de l'eix franco-alemany". Entre els exemples que va posar per veure per on van els trets de la programació hi ha: Metamorphosis , dels islandesos Vesturport (premi Europa 2011); en dansa, la sud-africana Robyn Orlin i la canadenca Marie Chouinard; de circ coproduiran els espectacles de La Central del Circ i el xou de Pep Bou; i en teatre de text, posaran en escena El principi d'Arquímedes ,de Josep Maria Miró (premi Born).

Gèneres transversals
Es fomentarà l'autoria en tots els gèneres, de la música al circ

Simó inclou als gèneres habituals que es veuen al Grec (música, teatre, dansa, circ) les arts de carrer i els muntatges performàtics, digitals i multidisciplinaris. Vol fomentar l'autoria catalana en aquests camps. També espera "un públic transversal, al qual oferirem nivells de complexitat diversos", apuntava. També vol arribar a públics que considerava desatesos fins ara, com ara el juvenil i el familiar.

Per apropar el festival a la ciutat Simó programarà dos espectacles que itineraran pels barris. Un serà la nova creació d'IT Dansa, que serà en un escenari a cel obert.

Competirà amb els grans
Es busca el públic teatrer internacional

L'ambició de Simó, com havien tingut altres directors en els 36 anys d'història de la mostra, és crear un gran festival barceloní amb segell propi que competeixi amb els tòtems d'estiu, com Avinyó i Edimburg. "Sí, busquem el públic de teatre internacional i els programadors", confessava. Seria un salt d'escala, però també és un risc pel que fa a resultats. Simó està convençut que assolirà els mateixos paràmetres d'èxit relatiu de l'any passat (van vendre 98.400 entrades). El pressupost és un 5% més baix: 3,5 milions d'euros. Un Grec amb menys diners, però amb més ambició.