Cultura 30/11/2016

Un Primavera Sound entre Arcade Fire i Slayer

El cartell del festival també inclou Ben Iver i The xx

Xavi Cervantes
3 min
The Arcade Fire en concert

BarcelonaPer primera vegada en disset anys d’història, el Primavera Sound ha anunciat el cartell complet abans de Nadal. Fins i tot s’ha avançat a altres festivals que juguen a la mateixa lliga com el Coachella. Així, qui vulgui comprar l’abonament (a 175 euros fins al 7 de gener) ho podrà fer amb coneixement de causa, tot i que la distribució per dies i escenaris encara no està confirmada. És a dir, sabrà que els caps de cartell de l’edició que se celebrarà al Parc del Fòrum del 31 de maig al 4 de juny són Arcade Fire, Bon Iver, Frank Ocean i The xx; que hi haurà artistes amb mig segle de trajectòria (o més) com el nord-irlandès Van Morrison, el nigerià King Sunny Adé, la diva brasilera Elza Soares i la nord-americana Annette Peacock, tot un nom propi de l’avantguarda; que el grup The Zombies, llegenda del pop psicodèlic anglès dels 60, interpretarà el disc Odessey and oracle (1968), i que el nord-americà Ian Svenonius ha reactivat el rock’n’roll marxista de The Make-Up.

També sabrà que el soul i el R&B nord-americà estarà representat per Miguel i Solange, la germana de Beyoncé que ja va actuar al festival el 2013; que el hip-hop de Run The Jewels repetirà dos anys després de la visita anterior al Primavera Sound, i que la música electrònica guanyarà pes amb un segon escenari a la zona del Beach Club que es va estrenar el 2016. Evidentment, no hi faltaran noms que formen part del paisatge estilístic d’un festival que va néixer lligat a les músiques dels anys 90. Per exemple, Teenage Fanclub, The Magnetic Fields, The Afghan Whigs, The Wedding Present i Grandaddy, i en l’àmbit electrònic, Aphex Twin.

El Primavera Sound 2017 manté l’habitual caràcter heterogeni, sempre dins dels paràmetres de les músiques anglosaxones, aquest any encara més dominadores perquè la presència africana i llatinoamericana és pràcticament anecdòtica. De fet, el brasiler Seu Jorge vindrà a Barcelona per interpretar les versions en portuguès de David Bowie que va incloure en la banda sonora de la pel·lícula The life aquatic with Steve Zissou de Wes Anderson.

Fora del paraigua anglosaxó, i sempre en la lletra petita del cartell, destaca Junun, el projecte del músic israelià Shye Ben Tzur amb l’ ensemble The Rajasthan Express, en què també col·labora Jonny Greenwood (guitarrista de Radiohead), tot i que la seva presència en el concert del festival no està confirmada. La dosi d’exotisme extrem la posaran els russos Phurpa, que interpreten músiques tradicionals tibetanes ben bé com si fossin una versió acústica del drone metal dels nord-americans Sunn O))).

Els tocs diferencials

D’alguna manera, Arcade Fire i Slayer delimiten el camp de batalla del festival. Els canadencs representen la continuïtat d’èxit de l’ indie rock, una línia de fuga capaç d’aplegar un públic similar al de Radiohead. Els californians, noms essencials de la renovació del metal als anys 80, són un bon exemple del toc que diferencia el Primavera Sound d’altres festivals semblants. Com altres anys Venom, Mayhem o Motörhead, Slayer revelen les preferències d’uns programadors que consideren que un mateix cartell pot acollir, com passarà en aquesta edició, uns padrins del hardcore melòdic com Descendents (la mare del ous per a bandes com Green Day), la inclassiflicable Grace Jones, el pop de Mac DeMarco, el folk de Weyes Blood i el techno de Front 242, herois de l’electrònica contundent dels 80 i 90.

Pel que fa a la presència local, aquest Primavera compta, entre d’altres, amb Mishima, que estrenaran disc, el projecte de Rosalía amb Raül Fernandez, El Petit de Cal Eril i el retorn de 7 Notas 7 Colores, que celebraran en directe el 20è aniversari del disc Hecho, es simple.

stats