Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

La Porta Ferrada es replega per fer-se sostenible

El festival de Sant Feliu afronta un any de transició amb una gestió privada i un pressupost reduït

El Festival de la Porta Ferrada va fer el cim i alhora va tocar fons l'edició passada. Després de celebrar el cinquantè aniversari i desplegar un programa de dos mesos en què constava fins i tot Zubin Mehta i l'Orquestra Filharmònica d'Israel, l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols va decidir treure a concurs el festival perquè tenia un pressupost que era inassumible -generava un dèficit de 400.000 a 600.000 euros- i "un esforç inhumà per a l'equip de l'Ajuntament", deia ahir el regidor de Cultura, Pere Albó. Bitò Produccions va ser l'empresa escollida entre sis candidates per ocupar-se de la gestió del festival aquest estiu. De cara al vinent es convocarà un nou concurs públic per als següents tres o quatre anys.

La 51a edició del Festival de la Porta Ferrada es tornarà a cenyir a un mes (del 19 de juliol al 17 d'agost) i a un pressupost de 600.000 euros, dels quals 400.000 els aportaran directament el consistori i les altres administracions públiques, una xifra molt més reduïda que en les edicions anteriors (l'any passat era de més del doble, 1,2 milions, i el 2011 de 950.000 euros). Aquest pressupost serà el mateix que el que es destinarà a la nova exposició de la Col·lecció Thyssen que es farà, de nou, aquest estiu.

La del 2013 serà, per tant, una edició de transició però no de trencament amb la història del festival, ja que el director artístic és, com en els últims vint anys, Albert Mallol. Bitò hi aporta la professionalització, el " know-how" , deia l'alcalde, Joan Alfons Albó. Salvador Sunyer, director de Bitò i del festival Temporada Alta, deia que la seva productora va optar a gestionar el festival per "ajudar a repensar com ha de ser l'ecosistema de festivals de la Costa Brava, que ha de canviar perquè el país ha canviat" i per "rendibilitzar" la seva estructura empresarial. "Els festivals no poden competir en una subhasta. Cadascú ha de ser el millor en un aspecte", opinava. Va defensar la idea que els festivals d'estiu s'uneixin o s'aliïn per elaborar programacions i fer promoció -cosa sempre reivindicada i mai assolida fins avui-. Està convençut que la conjuntura hi jugarà a favor.