Publicitat
Publicitat

SANT JORDI

Pàgines amb banda sonora

Potser no sortiran a les llistes dels més venuts, però aquest Sant Jordi a les parades també s'hi podran trobar llibres de i sobre músics, amb molta presència de l'escena punk barcelonina dels 80

El fundador del veterà segell independent barceloní BCore dóna forma a aquesta Historia oral del punk en la ciudad de Barcelona (1979-1987), que en les seves més de 600 pàgines recull el testimoni dels protagonistes de la irrupció del punk i el hardcore a la Ciutat Comtal. Figura clau del hardcore català, Llansamà posa per escrit confessions de punks pioners, entre els quals hi ha membres d'Último Resorte, Attak, Shit S.A., Kangrena, Sentido Común, Frenopaticss, L'Odi Social, GRB, Subterranean Kids, HHH i Skatalà. Il·lustrat amb més de 500 imatges, compila portades de discos i cassets, cartells i premsa sobre els primers okupes catalans.

Recull de 72 retrats del líder dels Rolling Stones fets entre 1964 i 2008. Jagger posa per als objectius il·lustres d'Andy Warhol, Annie Leibovitz, Anton Corbijn, Cecil Beaton, Herb Ritss i Karl Lagerfeld, entre altres. Retrat de quatre dècades de la carrera més longeva del rock.

Les delirants memòries del que va ser primer líder de Black Sabbath i després estrella de telerealitat són una de les lectures més divertides d'aquest Sant Jordi. Una autobiografia hilarant sense cap mena de pudor.

L'escriptor Francesc Bombí-Vilaseca, amic de Roger Mas, signa la primera biografia que es publica del cantautor solsoní. L'autor afirma al pròleg que no és el "llibre definitiu" sobre Mas -el text té poc més de 150 pàgines i el cantautor té molta carrera per davant-, però de moment és l'únic, així que és de lectura obligatòria per als fans del solsoní. Narrat de manera cronològica, La pell i l'os relata la peripècia vital de Mas des de la seva infància i les seves primeres experiències amb la música fins al 2010, any de la publicació del seu últim disc fins ara, A la casa d'enlloc. L'il·lustren sobretot fotos promocionals.

El músic grec establert a Barcelona -líder de la formació Evripidis and his Tragedies- publica aquesta nova entrega de la barcelonina Editorial Morsa, especialitzada en llibres il·lustrats per a adults. El calamor és una mena de bestiari il·luminat pels autoretrats surrealistes del mateix Sabatis. Però darrere les bèsties que l'habiten hi ha criatures familiars: els amants i els tòpics que els envolten, tot plegat amenitzat amb lletres de les cançons de l'autor.

Publicat uns mesos abans que Harto de todo, el llibre Que pagui Pujol! (títol d'un disc de L'Odi Social del 1986) ofereix una mirada sobre els mateixos fets i el mateix període que el llibre de Llansamà: l'eclosió del punk a la Barcelona dels vuitanta. En aquest cas els fets estan narrats en primera persona per la veu del seu autor, Joni D., avui director del també segell independent Kasba Music, però un jove punk en la Barcelona preolímpica. Unes memòries combatives que ja han exhaurit la primera edició.

L'editorial 66 RPM -del grup que edita la revista musical Ruta 66- s'estrena amb aquest llibre que retrata 144 artistes femenines a partir d'un dels seus discos. De Billie Holiday i Aretha Franklin a Joanna Newsom i M.I.A., passant per Patti Smith, PJ Harvey i Lucinda Williams.

AClub 45: 90 canciones de la Era Pop para mods y jetsetters, Alex Diez -exlíder de la formació revival mod lleonesa Los Flechazos i que actualment edita els seus discos com a Cooper-, compila 90 senzills de set polzades de mitjans dels seixanta de la seva col·lecció. Singles de Georgie Fame, The Byrds, The Smallfaces, The Yardbyrds, Los Salvajes, David Bowie, The Remains, The Action, The Who, The Shadows of the Knight, Los Canarios i així fins a noranta -el doble de 45-, són l'excusa per reunir anècdotes i imatges de l'època de què les noranta cançons són la banda sonora. Imprescindible per als fans de la cultura sixty.

Tercer llibre publicat recentment sobre l'escena alternativa barcelonina dels vuitanta, en aquest cas a càrrec del soci fundador de la revista Enderrock i cap de fotografia del grup que l'edita. Com a fotògraf, el llibre de Xavier Mercadé és més visual que el de Llansamà i el de Joni D. L'autor el defineix com un "àlbum de records", i en signa totes les fotos, a banda de també tots els textos. Protagonista de l'època que retrata -en aquells temps editava fanzines com Vollker, del qual recupera algunes portades- , Xavier Mercadé ofereix un testimoni gràfic des de la primera fila del naixement del punk a Barcelona en mida DIN A4.

Els autors reconstrueixen la gènesi de l'obra mestra de Miles Davis, Bitches Brew (1969), amb què el trompetista va fer un salt qualitatiu en el jazz a partir de la consulta de material fins ara inèdit, incloent-hi les bobines amb les sessions del disc.

Etiquetes

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT