Publicitat
Publicitat

MÚSICA

Pablo González: "Les orquestres necessiten una motivació extra"

El director de l'OBC valora positivament la recent gira europea

"És com si el Barça jugués sempre al Camp Nou. Arribaria un moment que necessitaria l'incentiu d'encarar-se amb un públic diferent". Pablo González, director de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), fa servir el símil futbolístic per transmetre què ha significat per a l'orquestra la gira que va fer del 20 de febrer al 2 de març per Àustria, Eslovènia i Croàcia, juntament amb el guitarrista Juan Manuel Cañizares.

"L'OBC creix amb la feina setmanal que fa a L'Auditori, però només això és insuficient perquè les orquestres necessiten conèixer altres públics i tenir una motivació extra", assegura González, que insisteix en les comparacions esportives per fixar la transcendència de la primera gira europea de l'OBC en una dècada. "Tu pots córrer 20 quilòmetres entrenant-te, però si corres en una cursa t'adones que pots anar més ràpid, que tens un extra. Nosaltres vam sortir del nostre context i tocant a Viena vam treure un plus que ja no s'oblida i que fa que pugi el llistó artístic de l'orquestra", diu González.

La gira, vuit concerts en sis ciutats, incloïa tres programes diferents, "un repte que no totes les orquestres poden fer", i tenia com a constant la interpretació amb Cañizares del Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo. "Els encanta. Es tornen bojos. És inevitable -diu González-. Però és que a més teníem Cañizares, que és una meravella. A mi m'ha agradat molt poder fer el Concierto de Aranjuez amb un guitarrista que ve del flamenc perquè en fa una lectura molt visceral". Cañizares també valora positivament la feina amb l'OBC. "A vegades és complicat casar estètiques diferents, però tot va anar molt bé i la integració va ser molt bona", recorda el guitarrista sabadellenc.

El repertori de la gira incloïa altres peces imbatibles, com el Bolero de Ravel, que en alguns llocs va ser rebut de manera molt expressiva. "Amb la gent picant a terra", descriu González. Tanmateix, el director de l'OBC se sent especialment satisfet de la bona acollida que va tenir Catalònia , d'Isaac Albéniz, i Albada, interludi i danses , de Robert Gerhard. " Catalònia obria el concert i va tenir una resposta agradable. En el cas de Gerhard, un periodista eslovè em va comentar que els va agradar molt l'element de les danses populars. Als territoris de l'antic Imperi Austrohongarès, el pes de la música folklòrica en la música culta és molt gran, i a Eslovènia van trobar un vincle amb la música de Gerhard", explica González.

Una època delicada

El director de l'OBC se sent molt "satisfet" del rendiment de l'orquestra al Konzerthaus de Viena. "Vaig notar que l'orquestra estava molt còmoda i tranquil·la, amb molta confiança", diu. González, que té contracte amb l'OBC fins al juny del 2015, té ara el repte de mantenir les bones sensacions que ha experimentat en la gira. "Econòmicament és una època delicada, però confio molt en les persones que porten la gestió de L'Auditori. Estem treballant a gust i agraeixo als músics la bona feina que fan malgrat estar envoltats d'una situació econòmica una mica incerta", diu.

Les