Publicitat
Publicitat

Només els ‘petits’ reguen el desert teatral de l’agost

Les sales comercials no arrisquen: aquest mes atreu tan sols un 1,6% dels espectadors anuals

“El nostre entorn ens deia que eren a Barcelona i tenien temps i ganes de fer activitats”, explica Adrià Aubert, coordinador artístic del Maldà. Així que el seu primer estiu al capdavant del teatre van fer la prova d’aixecar el teló, i els va funcionar: van tenir un 62% d’ocupació. “Vam comprovar que és cert que hi ha públic”, afirma. Per això aquest any tornaran a obrir portes a partir del 19 d’agost amb una petita perla del circuit alternatiu, L’Editto Bulgaro, una sàtira política de La Calòrica protagonitzada per Silvio Berlusconi que va rebre bones crítiques quan es va estrenar a l’Almeria Teatre. “Era un espectacle que ens interessava recuperar i no trobàvem les dates. A l’agost els actors tenen disponibilitat”, afegeix Aubert.

El Club Capitol també manté aixecat el teló tot el mes amb una altra reflexió en clau crítica i humorística sobre la realitat: Alfonso Sánchez i Alberto López protagonitzen Patente de corso, una obra basada en els articles periodístics d’Arturo Pérez-Reverte amb el subtítol de Tratado ibérico del hijoputismo. L’obra parla de “la pèrdua de la identitat i la humanitat”, diu López.

Els dissabtes, en canvi, el teatre de la Rambla s’apunta a la taquilla inversa amb els monòlegs creuats de la companyia Impro Barcelona. La comèdia és la reina de l’estiu -si deixem al marge les gales de flamenc del teatre Poliorama, el Palau de la Música i el Tablao Cordobés, i la Rumba experience del Molino-. Ho saben al Teatre Gaudí i al Versus Teatre. Van ser pioners a obrir a l’agost ara fa 15 anys i s’han consolidat: l’any passat va ser el millor mes per a les dues sales. “Ens ha costat, però n’hem après. No et pots equivocar i fer una programació erràtica”, assegura el director Ever Blanchet. Ells aposten clarament pels riures. Això sí, posen tota la carn a una graella amb doble programació. Al Versus, la reposició de la comèdia d’embolics Cloaca (èxit internacional dirigit per Òscar Molina amb Xavi Casan, Miquel Sitjar i Ramon Godino) i el musical Dies normals a la segona hora. Al Gaudí, dos muntatges sobre el món de la parella: la reposició de T’estimo però no tant amb Josep Linuesa a partir de dijous i els Monólogos de la vagina. “A l’agost aconseguim més atenció, millors resultats i fem un servei a una ciutat que queda desatesa a l’estiu”, diu Blanchet.

Segueixen la mateixa línia de programació el Cafè Teatre Llantiol, Cincómonos i el Teatreneu, essencialment amb monòlegs i comèdies (i a Gràcia, amb la possibilitat de fer pack amb copa o sopar). El Teatre del Raval també s’apunta a la festa i ha optat per acollir el Rocky Horror Dramakuin Show del 13 al 15 d’agost: commemoraran 40 anys de The Rocky Horror Picture Show.

No obriran les grans empreses privades que gestionen teatres, com Tres per 3, Balaña i Focus -que aprofita per fer reformes als seus quatre teatres, les de més envergadura al Condal-, de manera que les xifres de públic i ocupació es preveuen pobres. Els productors es reserven forces per invertir durant la temporada, a partir de mitjan setembre, quan la resposta del públic és més previsible. Només el Tantarantana avançarà l’inici del curs a l’última setmana d’agost.

Una breu revifada

Abans que l’IVA cultural i la crisi del consum afectessin de ple el teatre, l’estiu del 2012 el sector encara es plantejava l’agost com un desert a conquerir. Era l’època en què s’aspirava als 3 milions d’espectadors anuals, i el festival Dansalona volia ser una tímida opa hostil per anar guanyant públics diversificats i potser fins i tot estrangers en aquest mes tradicionalment desert. Van obrir més teatres que mai i es va assolir més públic que mai en números absoluts: es van recaptar 950.000 euros, cosa que representava un increment d’un 107% respecte a l’estiu anterior. Però després va venir la temporada 2012-13, en què el teatre va perdre un global del 21% d’espectadors i el 25% de recaptació, i el primer estiu post-IVA va suposar la confirmació de la trencadissa: el públic de l’agost va caure a un ínfim 23% d’ocupació i es va perdre el 66% de la recaptació. Resultat: més teatres tancats. L’any passat l’agost només va atreure l’1,6% del públic anual. I així arribem a un 2015 en què només una desena de sales alternatives s’atreveixen a obrir, i encara no tot el mes sencer.

Dansa clàssica a l’agost: Osipova actuarà al Liceu

Natalia Osipova, ballarina principal del Royal Ballet de Londres, actuarà el 29 d’agost al Liceu en la gala de clausura del curs d’IBStage 2015. La russa interpretarà Giselle amb Federico Bonelli, primer ballarí del Royal Ballet. Barcelona reunirà els dies 28 i 29 una dotzena dels primers ballarins del Teatre Bolxoi, el Mariinski i l’American Ballet per clausurar la tercera edició del curs d’alt rendiment de dansa, que aquest any es farà a l’Institut del Teatre i tindrà 130 alumnes d’escoles de ball de 20 països, escollits entre 210 candidats. Xiomara Reyes, una altra figura de la dansa, n’és codirectora artística, juntament amb Elías Garcia, coorganitzador al costat de Leo Sorribes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF