53È FESTIVAL DE POLLENÇA
Cultura 22/07/2014

‘Netherworld’: Yuko Shiraishi homenatja la mort

Aina Ramis
2 min

PalmaLa vida és el començament de la mort, i la mort, el començament d’una nova vida. Per això, els éssers humans mai no acabam de desaparèixer. Naixem i morim, tal com ho fan les estrelles, i el cicle de la vida continua. L’artista japonesa Yuko Shiraishi, que exposa a l’Estat per primera vegada, va inaugurar dissabte a Pollença la seva obra Netherworld, un culte a la mort i a la vida com a cicle continu explicat a través de les creences dels egipcis. La instal·lació es troba a l’església del convent de Sant Domingo i fa part del 53è Festival de Pollença, que enguany aglutina set concerts, dues projeccions cinematogràfiques i l’exposició de Yuko, que va ser la primera a presentar-se.

L’obra consisteix en una reproducció a escala de la tomba del faraó egipci Tutankamon, que és la més ben conservada de les que s’han trobat fins ara. Un conjunt de tubs llargs d’acer reconstrueixen la imatge de la tomba, que inclou un sarcòfag també a escala.

La vida era un cicle per a la cultura egípcia, i així ho reflectia la seva manera d’entendre la mort. Els egipcis momificaven els seus difunts per aconseguir la inalteració biològica i, d’aquesta manera, mantenien el cos intacte perquè es pogués unir a l’ànima en una altra vida, seguint amb aquesta idea cíclica. El procés de momificació no es duia a terme per a tots els egipcis, només per a les persones més importants, normalment de classe social alta.

La foscor és quasi total a l’hora d’entrar a l’església, ara només ocupada per l’obra de Yuko. La tomba de metall de Tutankamon es troba subtilment il·luminada per tres focus, que canvien lentament els colors de la llum, de blau a blanc, passant pel groc, el taronja i el vermell. “Els canvis a la llum representen la manera amb la qual les estrelles neixen, creixen i moren”, explica Yuko al costat de la seva obra. “L’estrella creix sent blava i es va fent més gran. Després es torna groga i taronja i vermella, i finalment mor sent de color blanc al final”. L’artista japonesa creu que, d’alguna manera, els éssers humans mai no acabam de desaparèixer, com la matèria dels estels i les estrelles. La seva obra pretén representar una fusió entre la filosofia, la ciència i la cultura egípcia pel que fa a la mort i la vida, enteses com un cicle inalterable.

Fins al 14 de setembre

L’obra de Shiraishi podrà ser visitada durant tot l’estiu fins al 14 de setembre de dimarts a dissabte d’11.00 a 13.30 h i de 18.00 a 22.00 hores. Els diumenges, d’11.00 a 13.30 h. Els dilluns i els dies festius, l’exposició estarà tancada. Pollença arrenca així el seu 53è Festival cultural, que continuarà amb la presentació del concert, dia 27 de juliol, de La Cançó de la Terra, de Gustav Mahler.

stats