ARTS ESCÈNIQUES I CINEMA
Cultura 17/11/2012

Música i moviment per a les criatures

Les criatures d'entre 0 i 5 anys són el públic dels espectacles d'El Mes Petit de Tots, que se celebra del 17 al 25 de novembre. El festival, nascut a Sabadell fa vuit anys, s'escampa pel territori.

V. Navarro / X. Serra
3 min
La companyia de Roberto G. Alonso recrea un món surrealista a l'espectacle Almazuela.

BARCELONA.Després de tenyir-se de color salmó, amb el festival Salmon, el Mercat de les Flors es tenyeix de blau per acollir la vuitena edició d'El Més Petit de Tots. Aquesta mostra, adreçada a nens i nenes d'entre 0 i 5 anys, vol incentivar la proximitat amb el públic infantil mitjançant aforaments i espais reduïts i espectacles que duraran entre 30 i 45 minuts.

Amb deu espectacles diferents, tallers que treballen l'expressivitat, el moviment corporal i la creativitat, i instal·lacions sensorials que faran que els nens descobreixin espais secrets i terres irregulars, enguany una part de la programació serà internacional i també hi participaran les companyies Helios Theater, d'Alemanya; Compagnie Étantdonné, de França, i la Dance Theatre Auraco, de Finlàndia.

"La imatge, el moviment i la música són els tres grans elements que fem servir per atreure i mantenir l'atenció de nens tan petits", explica la directora del festival, Eulàlia Ribera. Així, a H2O l'aigua és la protagonista en tots els seus estats: líquid, vapor, gel, etc; a ZigZag es descobreixen les maneres de desplaçar-se, explorant el cos i la motricitat; La lluna en un pot és un espectacle de gran impacte visual i sonor, mentre que Concert per a nadons convida nens de fins a tres anys a escoltar música.

La companyia de Roberto G. Alonso recrea, a Almazuela , un món surrealista a partir de la dansa i objectes quotidians de manera que els nens vulguin "acostar-se i endinsar-se en aquest món", comenta Alonso. "A diferència d'altres tipus d'espectadors, per als nens és molt important veure i viure l'espectacle", afegeix. D'altra banda, s'ha intentat acotar els espectacles a les diferents edats, ja que no és el mateix un nen de sis mesos que un de quatre anys.

Barcelona és una de les quatre ciutats que s'han afegit a la programació d'aquest festival nascut a Sabadell, juntament amb el Teatre Principal d'Olot, el Teatre Municipal de l'Escorxador de Lleida i el Teatre Municipal de Benicàssim. A més, la mostra seguirà comptant amb la col·laboració del Teatre de l'Aurora d'Igualada i començarà aquest cap de setmana, fins al 25 de novembre. El director d'aquest últim teatre, Òscar Balcells, assegura que "el creixement permet mantenir la qualitat dels espectacles i fer-los créixer". Les funcions adreçades a aquesta franja d'edat són poc habituals i els actors per a públic infantil "són els grans oblidats", afirma Ribera. "Per aquesta raó treballen amb molta il·lusió, perquè hi creuen realment", diu.

Cinema per a la canalla

L'oferta lúdica per a criatures no es limita a les arts escèniques. Avui arrenca també El Meu Primer Festival, la mostra internacional de cinema per a nens i nenes d'entre 2 i 12 anys que fins al 25 de novembre acolliran els cines Verdi, els Cinemes Girona i la Filmoteca de Catalunya. Segons les directores Nathalie Modigliani i Mireia Manén, el certamen aspira a descobrir a pares i fills "la grandesa del cinema" enriquint la mirada dels nens i potenciant "altres maneres de plantejar-se el fet creatiu, no només com a negoci, sinó com a expressió artística".

La mostra aplega més de 70 films d'una vintena de països que integren diferents seccions: la competició oficial, un recull d'animació belga, un programa especial per a nens d'entre 2 i 4 anys, projeccions de clàssics com Mary Poppins i Retorn al futur per aplegar pares i fills davant la pantalla i també propostes de caire més experimental però adreçades al públic infantil. La sessió inaugural oferirà aquest migdia als Verdi el curt Magic piano , de Tim Allen, animador de Frankenweenie que revelarà en una xerrada posterior els secrets de l'animació.

stats