Publicitat
Publicitat

ART

Les claus de la trajectòria d'un artista local, universal i nòmada

Miquel Barceló: de Felanitx a Ginebra

Al llarg de més de 30 anys l'obra de Miquel Barceló ha anat madurant sense perdre de vista les seves arrels. Ha convertit en universals les tradicions locals de la Mediterrània i ha recollit costums i rituals d'arreu del món durant els seus viatges. Des del 1976 fins al 2008, aquests són alguns dels moments claus de la seva trajectòria.

L'art de la putrefacció
Exposa l'obra 'Cadaverina 15' al Museu de Mallorca

El 1976 Barceló va presentar al Museu de Mallorca Cadaverina 15, una obra formada per 225 caixetes plenes de restes orgàniques en descomposició. Aquesta peça ja conté algunes de les seves constants, com la mort i el pas del temps.

El triomf internacional
Participa a la Biennal de Sao Paulo i a la Documenta de Kassel

Els primers anys 80 la carrera de Barceló va avançar a un ritme imparable. Es va donar a conèixer en l'àmbit internacional el 1981 a la Biennal de Sao Paulo i va ser l'únic artista de l'Estat que va participar a la Documenta de Kassel del 1982.

Primera gran obra pública
Un mar tempestuós suspès del sostre de la primera cúpula

El 1986 Miquel Barceló va fer la seva primera gran obra pública: la cúpula del Mercat de les Flors. L'any següent l'antiga Casa de la Caritat va acollir l'exposició Barceló, Barcelona , en què l'artista va combinar obres pròpies amb altres dels museus de la ciutat.

La pàtria dels llibres
Un pintor que es nodreix de la literatura

Miquel Barceló és un àvid lector, i ha inspirat escriptors com Paul Bowles, que va evocar la seva vida a Mali a Muy lejos de casa , i l'escriptor francès Hervé Guibert, que el va convertir en Yannis, l'artista grec de L'home del barret vermell .

Noves imatges religioses
Una església secularitzada convertida en una obra d'art

El mateix any que el Macba li va dedicar la segona gran exposició a Barcelona l'artista va convertir l'església siciliana de Santa Eulàlia dels Catalans en l'escenari de l'exposició Il Cristo della Vucciria . A més de la trentena de pintures i ceràmiques que hi va mostrar, va convertir els accidents dels murs en el punt de partida de més obres.

Barceló s'imagina Dante
Un viatge des de l'obscuritat fins a la transparència i la llum

El 2003 van veure la llum els dos primers volums de la Divina comèdia il·lustrada per Barceló. Entre el 2000 i el 2002 l'artista mallorquí va crear més de 300 aquarel·les per a aquest projecte de l'editorial Galaxia Gutenberg, que més endavant van ser exposades al Museu del Prado i al Louvre. Aquest mateix any va ser guardonat amb el premi Príncep d'Astúries de les arts per haver-se convertit en un dels màxims exponents de la pintura europea contemporània.

El mar dins la Seu de Palma
Entre el gòtic de Guillem Sagrera i la intervenció de Gaudí i Jujol

Barceló va fer brotar la vida de les pedres dels murs de la Seu de Palma. Després de mig any treballant a Nàpols, el juliol del 2004 va instal·lar a la capella de Sant Pere un monumental retaule de ceràmica que representa el miracle de la multiplicació dels pans i els peixos.

Dansa i art efímer
Barceló i el coreògraf francès Josef Nadj ballen un 'Paso doble'

El 2006 Barceló i el coreògraf francès Josef Nadj van estrenar al Festival d'Avinyó Paso doble , un espectacle en què creaven una obra d'art efímera fent una coreografia sobre un mur de fang. Es va poder veure arreu del món. L'última representació es va fer a Gogoli com a tribut als seus amics malians. Isaki Lacuesta la va immortalitzar a la pel·lícula protagonitzada per Barceló Los pasos dobles .

Un mar d'estalactites
Una cúpula entre una cova i un paisatge submarí

Després d'un intens procés de recerca per trobar els materials adequats, el novembre del 2008 Barceló va inaugurar la cúpula de 1.500 metres quadrats que va fer a la Sala XX del Palau de les Nacions Unides a Ginebra, que va ser batejada com la Sala dels Drets Humans i l'Aliança de les Civilitzacions.