Publicitat
Publicitat

IV PREMIS GAUDÍ

L'Acadèmia premia el cinema de gènere de Jaume Balagueró i Kike Maíllo

'Mientras duermes' i 'Eva' manen als Gaudí

No s'ha repetit el fenomen de Pa negre. Mientras duermes i Eva s'han repartit els guardons més sucosos dels IV Premis Gaudí. El cinema de gènere català confirma així el gran moment que viu.

Dues pel·lícules es van disputar ahir el tron del cinema català i no es pot dir que cap de les dues sortís derrotada. Eva i Mientras duermes es van repartir ahir a l'Arteria Paral·lel la meitat dels premis en disputa a la quarta edició dels Gaudí: la faula robòtica de Kike Maíllo es va endur cinc guardons i l'inquietant thriller de Jaume Balagueró sobre un porter tafaner i pervers sis. Podríem parlar fins i tot d'un empat tècnic entre les dues, millor pel·lícula en català i en llengua no catalana respectivament, però la importància d'alguns dels premis de Mientras duermes (actor principal, guió i director) decanta la balança al seu favor. El predomini de premis tècnics d' Eva (fotografia, efectes especials i direcció artística), per la seva banda, constata el salt de qualitat que ha suposat l'opera prima de Maíllo per a la indústria cinematogràfica catalana.

Sigui com sigui, els IV Premis Gaudí suposen el reconeixement de l'acadèmia al cinema de gènere català, que encarnen Jaume Balagueró com a pioner i, encara avui, màxim exponent del terror a casa nostra i Kike Maíllo com a gran esperança del fantàstic. Passat, present i futur d'un gènere sovint mancat de prestigi, però cada vegada més protagonista en el context del cinema català, i motor de la indústria nacional.

Pronòstics esguerrats

Amb Xavi Mira i Alba Florejachs de presentadors, l'un sobrat d'acidesa i l'altra lliscant cap al surrealisme, la cerimònia dels Gaudí va guanyar frescor i alegria respecte a edicions anteriors, especialment en el tradicional muntatge en què els dos es passegen per escenes de les pel·lícules nominades. Venuda com la gala més musical, no va ser aquesta potser la part de més lluïment.

La nit va deixar un parell de sorpreses que van fer miques els pronòstics: Verónica Echegui es va endur per Katmandú. El espejo en el cielo el Gaudí a la millor actriu principal que semblava destinat a Claudia Vega, la jove actriu d' Eva , que gràcies al nou reglament de l'Acadèmia Espanyola no té opció de participar en els Goya. Echegui, per cert, va rebre el premi amb una encesa dedicatòria al seu company i a l'amor.

Tampoc es van estovar els cors dels acadèmics a l'hora d'escollir el Gaudí al millor actor secundari, categoria en què el premi pòstum a Jordi Dauder semblava cantat: el guanyador va ser, finalment, Lluís Homar, el majordom robòtic d' Eva . Per compensar, l'Acadèmia va concedir a la nominada a l'Oscar Chico y Rita els merescuts premis a millor film d'animació i música original, de Bebo Valdés. Javier Mariscal, geni i figura, va rebre el premi amb el seu estil espontani i faller .

Missatge als polítics

Entre la resta de premis, destaca el de 14 d'abril: Macià contra companys , el vibrant fals documental al voltant de la proclamació de la República Catalana el 1931, que Manuel Huerga i Toni Soler van rebre amb una dedicatòria a Macià i Companys i una clara invitació als polítics a fer un pas endavant cap a la independència. Molt aplaudit va ser el premi al millor documental per a Barcelona, abans que el temps ho esborri, de Mireia Ros, que no es va estar d'alertar sobre el perill d'apostar per "l'especulació i no per l'excel·lència" en el disseny urbanístic barceloní. Finalment, els tres guardons tècnics (vestuari, maquillatge i disseny de producció) van ser per a Bruc, la llegenda , la revisió del mite del timbaler en clau de pel·lícula d'acció.

En la recta final de la gala, Pere Portabella va protagonitzar un dels moments de la nit en rebre el Gaudí d'Honor, i va reivindicar el cinema com a tasca col·lectiva.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT