Publicitat
Publicitat

Memòria històrica, refugiats, narcotràfic: el 26è Temporada Alta vol incendiar consciències

Tornaran al festival grans noms internacionals com Guy Cassiers, Declan Donnellan i Alain Platel tornaran al festival. També hi haurà el 'Golem' de la companyia 1927. Dels 97 espectacles que s'hi podran veure, 65 són d'autoria catalana

L'actualitat més punyent entra al Temporada Alta. Alguns dels 97 espectacles que es podran veure dins la 26a edició festival, que se celebrarà entre l'11 d'octubre i el 12 de desembre, abordaran temàtiques com la memòria històrica, la crisi dels refugiats, el narcotràfic i l'ètica periodística. Hi haurà 65 espectacles d'autoria catalana, 25 d'internacionals i 20 de creació contemporània.

L'espot d'aquesta edició del festival, titulat 'L'incendi' i protagonitzat per un actor amb la pell cremada, insisteix en la càrrega crítica de les arts escèniques i fa una crida al públic a rebel·lar-se. "El curt parteix de la idea principal del festival d'interpel·lar la gent", diu el director artístic del festival, Salvador Sunyer. "El teatre, la cultura i l'art han de servir per pensar en temes com els refugiats", subratlla. A més, el director ha destacat la duresa del curtmetratge i ha bromejat amb el fet que la imatge punyent d'un home amb la pell cremada farà que altres creatius no s'hi inspirin, com ha passat amb l'espot de les loteries de l'Estat i el curt del festival de l'any passat.

Repassem la programació de la 26a edició del festival Temporada Alta a través dels seus principals eixos:

Grans noms internacionals

La pròxima edició del festival arrencarà el dia 11 d'octubre amb la companyia russa de la Cheek by Jowl, que portaran a l'escenari del Teatre Municipal el seu muntatge de 'Nit de Reis', de William Shakespeare. Seguint la tradició del teatre isabelí, tots els intèrprets de l'espectacle són homes. No és la primera vegada que Declan Donnellan inaugura el Temporada Alta: el primer espectacle de l'edició de l'any 2009 va ser un muntatge de 'Macbeth'.

Un altre dels plats forts de la representació internacional del festival serà 'Golem', de la companyia 1927, coneguda a Catalunya pel muntatge de 'La flauta màgica' inspirat en el cinema mut que van presentar al Liceu la passada temporada. La barreja de teatre i cinema d'aquest espectacle també es troba a 'El bosc que camina', de Christiane Jatahy, que el 2013 va presentar 'Julia' i el 2014 'E se elas fossen para Moscou'.

A més de la Cheek by Jowl, el pròxim Temporada Alta tornarà a comptar amb grans noms internacionals que s'han convertit en habituals de la cita gironina: Alain Platel-Les ballets C de la B, amb 'Out of context: For Pina'. "Ës un dels dos o tres coreògrafs més importants del món", diu Sunyer. La particularitat d'aquest muntatge és que la companyia només el fa un cop l'any en una única ciutat. El festival fa anys que hi estava interessat i finalment l'han aconseguit.

Guy Cassiers hi serà amb l'adaptació d''El cas de la frontera', d'Elfriede Jelinek, sobre el refugiats; Romeo Castellucci, amb 'Ethica. Natura e origine della mente', basat en l''Ètica', d'Spinoza, i 'Pamiselis', la versió que Oskaras Korsunovas ha fet de 'Diari d'un boig', de Gogol. També Josse De Pauw, amb 'La humanitat'.

Els noms internacional al festival no es redueixen al camp del teatre: en el del circ hi haurà els Les Rois Vagabonds amb l'espectacle de pallassos 'Concerto pour deux clowns' i els Cirque Éloize amb 'Saloon'.

L'actualitat de la dramatúrgia catalana

Cada edició del Temporada Alta és també un repàs a la dramatúrgia catalana més actual. Pau Miró hi serà present per partida doble: estrenarà l'adaptació de 'Cyrano' que ha fet per a Lluís Homar, i es podrà tornar a veure 'Un tret al cap', on Emma Vilarasau es posa dins la pell d'una veterana periodista en crisi. A més, se celebrarà el VII Torneig de Dramatúrgia, amb Laia Alsina Ferrer, Toni Cabré, Juli Disla, Raquel Loscos, Anna Maria Ricart, Xisco Rosselló, Carla Torres i Manuel Veiga; i el 'Llibràlegs III', amb la dramaturga Marilia Samper i la companyia Mentidera Teatre. "Els autors són la poca matèria primera que tindrem per exportar a mitjà termini", afirma el director del festival. "Catalunya és potent en l'àmbit de la creació contemporània, i els creadors són molt apreciats arreu del món", subratlla, sobre creadors més trencadors com Roger Bernat i la companyia El Conde de Torrefiel, que també seran al festival.

També s'hi estrenarà la culminació de la trilogia que Llàtzer Garcia dedica a la família: després de l'exitosa 'La pols', arriba 'Els nens desagraïts', sobre una comunitat de famílies que es reunia a Sant Gregori als anys 80 i que renunciaven al món i vivien en la més absoluta pobresa.

L'obra que Marc Rosich presenta en aquesta edició del festival és "un concert privat de la nit de Cap d'Any". 'Àries de reservat (Una coloratura vienesa al caire de l'abisme postapocalíptic)' narra com dues sopranos -Elena Martinell i Glòria Garcés- topen amb la fi del món després de cantar amb els ulls embenats en un concert privat.

La Sala La Planeta participa en aquesta edició del festival, entre altres, amb el primer projecte d'un cicle de teatre documental, titulat 'El color de la llum'. L'obra, del dramaturg Ferran Joanmiquel, inclou els testimonis dels fotoperiodistes Joan Guerrero, Sandra Balsells, Emilio Morenatti, Samuel Aranda i Marta Ramoneda. En aquesta línia més compromesa, Carla Rovira presentarà l'espectacle 'Màtria', que converteix una història familiar de la Guerra Civil en col·lectiva.

Una altra de les estrenes serà 'Simone', de Daniela Feixas, una comèdia on la natura reacciona contre els desequilibris provocats per l'acció humana.

El pols de la dramatúrgia llatinoamericana

"Temporada Alta és el punt de trobada del teatre europeu i el llatinoamericà", diu Sunyer. Els dramaturgs llatinoamericans són una font constant de descobertes i bons moments en els últims anys del festival. Enguany la seva presència torna a ser significativa: los Colochos portaran 'Mendoza', un 'Macbeth' ambientat durant la Revolució Mexicana, i la companyia colombiana La Congregación Teatro arribarà a Girona amb 'Camargo', un espectacle sobre un dels assassins en sèrie més despietats d'Amèrica, Daniel Camargo Barbosa, que va violar i matar més de 150 dones.

També es podrà veure 'Las ideas', del jove argentí Federico León. L'espectacle consisteix en la dramatització d'una jornada de treball entre un artista i un col·laborador. Mariano Pensotti és també argentí i va participar per primera vegada al festival l'any 2008 amb 'La marea'; enguany hi torna amb una reflexió sobre la Revolució Russa, 'Arde brillante en los bosques de la noche'.

Txékhov, per partida doble

Després de 'Platonov', Àlex Rigola estrenarà al Temporada Alta un altre muntatge d'una obra de Txékhov, 'Vania', amb Ariadna Gil, Irene Escolar, Luis Bermejo i Gonzalo Cunill. La companyia La Sueca, a les ordres de Cristina Cervià, estrena una obra basada en el món femení de l'autor rus, 'Els dies que vindran'.

Programació musical

Pel que fa a la programació musical, hi haurà concerts de Jorge Drexler, que arrencarà la gira del seu nou treball a Girona; Oumou Sangaré; Buika; Diego el Cigala; Sílvia Pérez Cruz; Els Amics de les Arts; Sopa de Cabra; Rosalía; Pau Vallvé, i Adrià Puntí.

En aquesta edició del festival hi ha 47.000 entrades a la venda, 7.000 més que l'any passat. La meitat són estrenes, 26 de les quals estrenes absolutes. El preu de les entrades ha baixat arran de la rebaixa de l'IVA cultural. El pressupost del festival -2,9 milions d'euros- està en la línia del 2016, tot i que enguany no compta amb l'aportació del ministeri de Cultura. "És el festival més difícil de fer, provoca molt d'esgotament treballar com ho hem de fer", diu Sunyer, que ha demanat convenis triennals a les institucions, que facin un mapa general de les arts escèniques al territori i que pensin en els objectius que volen assolir d'aquí cinc anys. "Aquesta zona comença a necessitar un espai amb un escenari més gran", reclama Sunyer.

L'obertura d'El Canal, ajornada a finals de l'any 2018

Al marge de la programació del festival, també s'ha posat damunt la taula el futur d'El Canal, el centre d'arts escèniques de Girona i Salt. Des que es va inaugurar l'any 2013, diversos entrebancs han impedit que funcioni a ple rendiment, ja que només obre les portes durant el festival. L'any passat l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va explicar que representants de la Diputació i els ajuntaments de Girona i Salt s’havien reunit amb experts i gestors, i tot apuntava que n’externalitzarien la gestió. Havia d'obrir les portes al llarg d'aquest any, però no serà així. "Ja tenim sobre la taula un esborrany del pla de gestió, que s'ha d'acabar de perfilar. El tindrem d'aquí un parell de mesos, i també el plec per a la licitació", diu l'alcaldessa. Aleshores el centre estaria en ple funcionament a finals del 2018.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 24/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF