Fotografia
Cultura 24/07/2017

“Marco Polo s’ha convertit en el meu millor amic”

Michael Yamashita, fotògraf de ‘National Geographic’ des de fa més de trenta anys, s’ha especialitzat a seguir les petjades dels grans viatgers

Sílvia Marimon
3 min
“Marco polo s’ha convertit en el meu millor amic”

BarcelonaA Michael Yamashita (San Francisco, 1949) li brillen els ulls cada vegada que ensenya algunes de les fotografies que ha fet en algun dels seus viatges pels sis continents. “Soc un home afortunat”, diu mentre mostra una imatge que va capturar des del minaret de la mesquita d’Al-Nuri de Mossul, a l’Iraq. Ningú més podrà atrapar el que ell va veure perquè la guerra ha arrasat la mesquita i els carrers i cases del barri antic. “Vaig pujar fins al minaret amb un home del govern que em repetia una vegada i una altra que no fes fotografies des de dalt, però com que l’home tenia claustrofòbia i li costava molt pujar les escales estretes i fosques, vaig córrer i vaig fer fotografies des de tots els punts de vista”, diu Yamashita, que gairebé mai demana permís per disparar la seva càmera ni tampoc acostuma a viatjar amb visat de periodista. “Tot és més fàcil si la gent es pensa que soc un turista japonès”, diu somrient aquest nord-americà de tercera generació.

Fotògraf autotidacte, Yamashita treballa per al National Geographic des de fa trenta anys i ha guanyat multitud de premis. Fa unes setmanes va ser a Barcelona per pronunciar una conferència amb motiu del 20è aniversari de National Geographic a Espanya. Yamashita, que després de llicenciar-se en estudis asiàtics, va viure durant set anys al Japó, s’ha especialitzat a fotografiar paisatges i cultures a punt de desaparèixer. Ha seguit les petjades de grans viatgers, com l’explorador i dipolmàtic xinès Zheng He, que al segle XIV va viatjar per l’Índia, Pèrsia i el golf Pèrsic, Aràbia, Egipte i el sud d’Àfrica, i Marco Polo, a qui va dedicar un extens reportatge. “Marco Polo s’ha convertit en el meu millor amic”, diu. Com l’autor del Llibre de les meravelles del món, Yamashita va sortir de Venècia i va fer la mateixa ruta. “Va ser difícil fer una fotografia d’un lloc tan fotografiat com la plaça Sant Marc. Al final vaig esperar-me una setmana fins que va sortir un vaixell gran, que vaig emmarcar amb les dues columnes de la plaça”, explica.

Les últimes fotografies

Les últimes fotografies El fotògraf, que es va llegir diverses versions dels viatges de Marco Polo, va intentar localitzar els llocs que surten a les cròniques del pare del turisme modern: “Anava als pobles i preguntava als veïns. Vaig trobar llocs increïbles com una deu d’aigua verda al mig del desert que segons Marco Polo ajudava a alleujar els dolors”, diu. Alguns dels edificis que Marco Polo va descriure i que Yamashita va fotografiar ja no hi són, com la ciutadella de Bam, al sud-est de l’Iran, que va desaparèixer després d’un terratrèmol el 2003. “Vam enviar fotografies a les Unesco per si es pot reconstruir”, assegura.

Yamashita ha viatjat a moltes zones en conflicte, però no fotografia els combats sinó les conseqüències de la guerra en llocs com l’Iraq o l’Afganistan. “Totes les infraestructures han estat destruïdes, no hi ha carreteres ni cotxes ni electricitat-explica-. De fet, no hi ha grans diferències entre aquestes zones devastades i els paisatges que descrivia Marco Polo, perquè la guerra les ha fet retrocedir pràcticament fins a l’època medieval”.

El fotògraf sempre busca destins on el turisme encara no ha arribat. Explora llocs remots i explica que fins i tot el Pentàgon li va demanar les fotografies que va fer del delta del Mekong. Darrerament treballa sobretot a la Xina, però lamenta que cada vegada és més difícl trobar cultures singulars perquè tot està pervertit pel turisme. “Moltes de les coses que he fotografiat han acabat convertint-se en una atracció turística i ja no són reals, perquè les manipulen i s’hi fa teatre -explica-. Un cas típic és Birmània, on tothom fotografia els pescadors que fan equilibris sobre l’aigua”. El problema, denuncia Yamashita, és que els homes que remen amb una sola cama ja no pesquen, sinó que actuen per als viatgers.

Del que més s’enorgulleix Yamashita és del fet que gran part del seu treball ja no podrà tenir altres versions. El fotògraf va estar molt de temps al Tibet i molts dels llocs que va fotografiar ja no són reconeixibles. “El govern xinès està xinitzant el Tibet i enderrocant molts edificis -explica-. Soc un dels últims fotògrafs que van poder entrar als monestirs”. Tenia una càmera digital especial i va poder fotografiar interiors on gairebé no hi havia llum. “Ara seria impossible fer-ho perquè el govern xinès ha prohibit als estrangers entrar-hi”, diu el fotògraf.

Yamashita dona conferències arreu del món i les seves fotografies s’han pogut veure a Tòquio, Pequín, Singapur, Roma, Los Angeles, Frankfurt o Perpinyà. Té 1,2 milions de seguidors a Instagram. “Les xarxes socials són un gran avantatge perquè les nostres fotografies arriben a una audiència molt més gran”, diu aquest fotògraf autodidacte que es declara admirador de les gestes de Marco Polo i un enamorat del Mekong i de la poesia del japonès Matsuo Basho.

stats