ART
Cultura 31/01/2012

El Macba i La Caixa prenen el Guggenheim

Els fons d'art contemporani del Macba i de La Caixa porten el seu idil·li a Bilbao. El Museu Guggenheim obre avui l'exposició El mirall invertit, formada per 93 obres de 52 artistes de les dues entitats.

Antoni Ribas Tur
2 min

BILBAO.El magnat nord-americà Solomon R. Guggenheim va començar a col·leccionar art el 1929. El primer museu on va posar a l'abast del públic els seus fons d'artistes cabdals del segle XX -com Kandinski, Delaunay, Chagall, Léger, Modigliani i Picasso- va obrir les portes a Nova York el 1959. A la cèlebre espiral blanca de Frank Lloyd Wright la van seguir els museus de Venècia, Berlín i Bilbao. El 2013 està previst que obri les portes un altre a Abu Dhabi, projectat, com el del País Basc, per Frank Gehry, i la maquinària de la franquícia ja està en marxa per estendre's a Reykjavík. Enguany el vaixell de titani de Gehry, que va donar un tomb històric a l'economia de Bilbao, fa 15 anys. D'ara endavant el museu vol consolidar el milió de visitants que rep cada any.

Les col·leccions d'art contemporani de La Caixa i del Macba van sorgir als anys 80, i l'any passat els seus responsables van signar un acord per difondre-les de manera conjunta i per coordinar les noves adquisicions. Al llarg d'aquests anys s'han convertit en dues de les més importants d'Europa. Juntes sumen 5.500 obres.

Dos fons locals i alhora globals

Tant la col·lecció de La Caixa com la del Macba tenen un clar vessant internacional. La primera ha combinat les adquisicions d'art català i espanyol amb les d'artistes estrangers i les ha posades en diàleg. El museu, davant l'existència de centres canònics com el MOMA de Nova York o el mateix Guggenheim -i les possibilitats econòmiques- ha centrat la seva missió internacional a explorar nous contextos artístics com l'Amèrica Llatina o l'Europa de l'Est. I aviat totes dues institucions n'exploraran un altre també emergent, ja que entre el 2012 i el 2014 els seus fons viatjaran a Malàisia, les Filipines, la Xina i el Japó.

La primera sortida la fan, però, al Guggenheim de Bilbao. Avui obre les portes l'exposició El mirall invertit , formada per 93 obres de 52 artistes. Álvaro Rodríguez Fominaya, conservador del Guggenheim i comissari de la mostra, ha convergit les semblances i les diferències dels dos fons en el pretext per recórrer l'art dels segle XX des dels anys 40 fins a l'actualitat. A l'equip de La Caixa hi trobem artistes com Antonio Saura, Manolo Millares, Cindy Sherman i Sigmar Polke. I al del Macba, Tàpies, Cuixart, Manolo Laguillo, Francesc Torres, Martha Rosler i Michelangelo Pistoletto.

Fominaya ha concebut set sales que es poden veure de manera independent i on ha desgranat l'art des dels anys 40 fins a l'actualitat a través de les qüestions que els artistes han abordat en les últimes dècades: el paisatge, el cos, la identitat o la política. El diàleg de les dues col·leccions és clar i suggerent. Al costat de les fotografies de Thomas Struth, la Barcelona que Manolo Laguillo va fotografiar als anys 70 també sembla Nova York. L'art conceptual i la performance són patrimoni del Macba. Hi ha obres de Fina Miralles, Àngels Ribé, Francesc Abad, Vito Acconci i Bruce Nauman. I l'amplitud de les sales del Guggenheim permet fer una posada en escena espectacular del caràcter de les dues institucions.

El mirall gegantí de Michelangelo Pistoletto que ha ocupat l'atri del Macba en diverses ocasions en els últims anys reflecteix la vigència de la pintura als anys 80, que La Caixa representa amb tres obres monumentals de Sigmar Polke, Julian Schnabel i Enzo Cucchi.

stats