ART
Cultura 15/03/2012

Maastricht esdevé demà la Meca de l'art i les antiguitats

Demà obre a Maastricht la Tefaf, la fira d'art i antiguitats més important del món. Una obra de Henry Moore, valorada en 26,6 milions, és l'estrella del certamen, en el qual només hi participa un antiquari català.

Antoni Ribas Tur
2 min

BARCELONA.Demà obre les portes a la ciutat holandesa de Maastricht la 25a edició de Tefaf, la fira d'art i antiguitats més important del sector. El prestigi que té arreu del món està en consonància amb l'obra més cara d'aquesta edició: una escultura de l'artista britànic Henry Moore valorada en 26,6 milions d'euros. Porta per títol Dona ajaguda (corbada) i és la primera vegada que surt al mercat després que l'artista la vengués a un col·leccionista nord-americà el 1977. Una altra dada que ajuda a fer-se a la idea del potencial d'aquest esdeveniment és el nivell dels col·leccionistes que hi assisteixen: durant els dies que dura la fira l'aeroport de la ciutat rep el nombre més important de jets privats d'arreu del planeta. A més de l'obra de Moore, entre les prop de 30.000 peces que buscaran comprador també hi ha el dibuix Els sembradors de patates , de Vincent van Gogh, estimat en 3 milions d'euros, i 200 dibuixos inèdits d'Andy Warhol, provinents del seu llegat.

En el camp de les antiguitats -la fira Tefaf destaca pel rigor amb què seleccionen els expositors- aquest any destaquen El llibre d'oracions Imhof , un exquisit llibre amb miniatures del segle XVI, que surt a la venda per 3,5 milions d'euros; una màscara de jade blau feta a Guatemala entre el 900 i el 300 aC que representa un home mussol taxada en 2,2 milions d'euros, i un rar bust de marbre negre de l'emperadriu romana Lívia, dona d'August, valorat en prop de 2 milions d'euros.

L'examen dels experts

Abans de sotmetre's a la prova del públic, els expositors de Tefaf han d'aconseguir el vistiplau d'un col·lectiu encara més exigent: els experts. A Tefaf hi treballen més de 170 professionals distribuïts en 29 comitès que avaluen les atribucions, la procedència i l'estat de conservació de les obres exposades. "Un cop has muntat l'estand has de marxar durant un dia perquè un comitè, en el qual no hi ha antiquaris, sinó experts o conservadors de museus, l'avaluïn", diu Artur Ramon, l'únic antiquari català -n'hi ha cinc d'arreu de l'Estat- que participa en la fira holandesa. Ramon hi participa per quart any consecutiu. "Si tenen qualsevol dubte, et criden a una reunió i només tens dret a una rèplica per aclarir-lo", assegura Ramon. L'antiquari també destaca el rigor que s'autoexigeixen els professionals que participen a la fira: "Només que hi hagi una peça que presenti dubtes desacredita el sector. A Catalunya n'hauríem d'aprendre, d'aquest sentiment de gremi", diu. Artur Ramon participa en la secció de Tefaf d'obres sobre paper. De la quarantena de peces que exposarà destaca Natura morta amb guitarra , un oli de Juan Gris; la pintura The crack up , de Miquel Barceló dels anys 80, i un Tàpies del 1963.

Dos dies després que la fira de Maastircht tanqui, el 25 de març, l'antiquari Artur Ramon seguirà el seu periple internacional. Entre el 28 de març i el 2 d'abril també participarà a l'exclusiu Saló del Dibuix de París.

stats