Publicitat
Publicitat

El Lliure mira a Europa amb set lectures dramatitzades

Els esdeveniments que han sotragat la història europea des de la Revolució Francesa fins a la Segona Guerra Mundial pujaran a l'escenari dins Memòria europea , el nou cicle de lectures dramatitzades del Teatre Lliure. A partir del 13 de febrer i fins al 4 de juny, diverses peces de Georg Büchner, August Strindberg, Peter Weiss i la correspondència entre el músic Eduard Toldrà i Manuel Clausells, l'ànima de l'Associació Música Da Camera, pujaran a l'escenari del Teatre Lliure per "compartir reflexió en forma de teatre i veure com els projectes, com a metàfora de la vida, es connecten amb la realitat", va dir ahir Lluís Pasqual, el director del Lliure. Les lectures comptaran amb un repartiment de luxe. Hi participaran, entre d'altres, Jordi Boixaderas, Boris Ruiz, Pere Arquillué, Jordi Bosch, Andreu Benito, Pol López, Laura Conejero, Rosa Renom, Rosa Vila, Rosa Novell, Muntsa Alcañiz i Carles Martínez. La nòmina de directors inclou primeres espases de dues generacions de directors: Lluís Pasqual, Juan Carlos Martel, David Selvas, Pau Carrió, Carme Portaceli, Pau Miró i Rosa Novell. Pasqual assegura que el teatre ofereix respostes al procés de canvi que es viu actualment. Pàtria , de Jordi Casanovas, va explicar, va respondre a la realitat més immediata, i amb aquest cicle vol analitzar com "els altres ho van fer per canviar".

"Les contradiccions i les conseqüències" que els esdeveniments històrics van tenir a la vida de les persones, va explicar Pasqual, són al moll de l'os de la selecció de textos. El 13 de febrer Juan Carlos Martel i Lluís Pasqual dirigiran La tempesta i La casa cremada , d'August Strindberg, i el dia 16 Carrió i Miró es faran càrrec de La sonata dels espectres , que apareixerà en una versió musical inspirada en la decadència d'Elvis Presley, i d' El pelicà . Strindberg, fundador del teatre íntim , "va posar el microscopi en el comportament dels personatges; els textos van canviar perquè van canviar les interpretacions", va subratllar Pasqual. Miró també firmarà la dramatúrgia del fals documental en què David Selvas s'endinsarà, el 19 i el 20 de febrer, en tres obres de Büchner: Woyzeck , La mort de Danton i El correu de Hessen .

L'última col·laboració de Pau Miró en aquest cicle es podrà veure els dies 23 i 24 de febrer de la mà de Carme Portaceli, que muntarà la seva adaptació de La indagació (un oratori en onze cants) , el text que el dramaturg alemany Peter Weiss va escriure després d'assistir als Judicis de Frankfurt, on es van jutjar un grup de les SS i funcionaris del camp de concentració d'Auschwitz. "És un text que et dóna un cop de puny a l'estómac cada vegada que el llegeixes", va explicar Miró.

La Barcelona republicana estarà present dins Memòria europea el 28 de maig i els dies 3 i 4 de junyamb Fragments de converses (Epistolari Eduard Toldrà i Manuel Clausells) , el recital amb música de piano i violí que Queco i Rosa Novell han concebut a partir de la correspondència de Toldrà i Clausells, el seu avi, entre el 1926 i el 1935. Els va unir una gran amistat, i les seves missives reflecteixen el desconcert que va precedir "el terratrèmol" de la Guerra Civil, va dir Novell. Clausells va ser assassinat el 1936.