Publicitat
Publicitat

ART

L'expressió artística a través del llibre a la Lluc Fluxà

L'exposició 'Llibres d'Artista' la componen publicacions d'Acosta, Arango, Bourgeois, Carrió, Eliasson, Florit Nin, Fuster, Nian, ORTA i Sarasa

L'espai Hc Lluc Fluxà va inaugurar ahir a la plaça Cavalleria de Palma l'exposició ' Llibres d'Artista', l'expressió artística a través del llibre. El resultat és una confrontació íntima i intensa amb un art que és poc habitual. Hi presentaren llibres els artistes Ruben Acosta, Diego Arango, Louise Bourgeois, Pep Carrió, Olafur Eliasson, Francesc Florit Nin, Mònica Fuster, Zeng Nian, ORTA i Tatiana Sarasa.

I és que la contemplació del llibre d'artista comporta que l'artista i l'espectador es comuniquen sense distàncies. Les sensacions són directes; i a banda d'entrar per la vista se senten pel tacte o pel pes.

Per l'artista, el format de llibre obre el camí a la investigació i l'experimentació, pàgina darrere pàgina les obres resulten recorreguts artístics poc habituals en la seva producció i exhibició. Aquest format també permet ajuntar l'estètica més plàstica amb la literatura i són molts els artistes que juguen amb aquesta riquesa.

Artistes

El treball de Zeng Nian, en el seu llibre de 'Fotografies panoràmiques', respira humanitat i un sentit profund per la realitat i senzillesa. En els seus paisatges s'expressa sempre amb extrema quietud, fins i tot amb la llum o el moviment que passa.

ORTA expressa diàlegs simbòlics naturals amb les seves partitures luminogràfiques que consisteixen en mapes simbòlics sonors que projecta sobre emplaçaments urbans o naturals amb l'acompanyament de música electrònica creada per la ubicació determinada.

Mònica Fuster fa surar les 'Gravitacions'. La seva investigació estètica gira entorn de la ingravidesa com a punt de coincidència entre el món macro i el micro, acompanyada de la visió poètica d'Andrés Ibáñez.

Tatiana Sarasa s'endinsa de manera poètica a capturar el present. Amb la mateixa expressió i sensualitat dels materials que utilitza, un tint natural, llana filada a mà o la força de la seva pròpia empremta, els seus tres llibres ens empenyen cap a una atenció meditativa.

El pintor Diego Arango ens introdueix al seu 'Territorio del chamán'. Juntament amb el poeta Paco Argente, invoca el paisatge. La combinació és complementària, les imatges d'Arango despleguen la màgia del xaman i les paraules d'Argete donen una aura de transparència.

Pep Carrió, amb un gust pel surrealisme i insinuació cap al collage, fusiona home i natura.

Francesc Florit Nin, amb molta 'eloqüència', com el títol d'un dels seus llibres d'artista, no distingeix si pinta o escriu perquè fa les dues coses, transitant paisatges tant humans com naturals.

Rubén Acosta, en el seu llibre d'enquadernació japonesa 'Polis', ens apropa a la Xina a través de la fotografia. Impresa amb la saturació que ofereix l'opac i el mat, les seves imatges capten masses arquitectòniques o boires indefinides que evidencien l'anonimat de les urbs.

Les partitures encadenades de Louise Bourgeois, com diu ella mateixa: "... línia, forma, espai i color, com a notes sobre una partitura, comencen a dibuixar un ritme. Començ a relaxar-me i em deix anar cap a les vibracions de l'inconscient. Has de conèixer el teu inconscient per estar en sincronia."

Olafur Eliasson, dins un llibre conforma un nou espai sorprenent com a repte tècnic. Mitjançant la precisió del tall del làser, crea el buidatge de l'espai de casa seva en negatiu, a escala 85:1. Consta de 454 seccions, equivalent cadascuna, a una pàgina. Fet per encàrrec del Museu d'Art Modern de Nova York.

Etiquetes