Publicitat
Publicitat

ELS EFECTES DE LA CRISI

Llibreries: entusiasme o mort

La Tralla de Vic canvia de mans i tanca la llibreria Canuda del centre de Barcelona

Si s'observen les xifres en fred, el balanç de llibreries obertes i tancades és inequívoc: en els últims deu anys han obert uns 200 establiments. En total, la xifra de llibreries oscil·la entre les 600 i 650 repartides per tot el territori. Però la realitat és que l'impacte dels últims tancaments ha mostrat els efectes devastadors de la crisi: la llibreria Catalònia transformada en un McDonald's, la Proa Espais desapareguda víctima d'un ERO, la Robafaves de Mataró tancada i Els Nou Rals de Viladecans al límit, entre altres exemples. La facturació ha anat baixant a un ritme constant del 8-10%. L'any 2007 a Catalunya el sector editorial va facturar per valor de 1.662 milions d'euros i el 2011 va baixar als 1.332 milions. Són 330 milions menys en cinc anys. I la corba continua avall el 2012 i el 2013. Per això, amb aquest panorama complicat, se succeeixen les males notícies en el sector; però també n'hi ha de positives: és l'hora de la imaginació.

Aire fresc a La Tralla

37 anys després, Imma Bellafont passa el relleu d'un símbol de Vic

La Tralla de Vic, la llibreria de referència de la comarca d'Osona, va estar a punt d'abaixar la persiana a finals d'any. La malaltia d'Imma Bellafont -una institució en el sector, expresidenta del Gremi de Llibreters- l'obligava a deixar el negoci que havia obert fa 37 anys al centre de Vic, coincidint amb la seva jubilació i la decisió del seu fill de no continuar el projecte familiar. Oriol Roig -fill de l'escriptor Xavier Roig, client de La Tralla i veí del Moianès- va veure-hi la seva oportunitat. Tot just té 25 anys i està a punt de llicenciar-se en història, però està convençut que podrà tirar endavant el negoci amb "ganes" i "modernitzant la llibreria, fent-la un centre cultural més enllà dels llibres de novetat". Ja té pensat obrir una secció de còmic i novel·la gràfica. "Una llibreria només dóna satisfaccions", li adverteix Bellafont, que seguirà "assessorant" el nou propietari per la satisfacció que La Tralla continuï oberta. Ahir Roig va debutar acollint la primera presentació literària.

Tanca la històrica Canuda

El Cementiri dels Llibres Perduts es convertirà en un Mango

La flaire entranyable dels llibres de vell del carrer Canuda es canviarà a finals d'any pel perfum impersonal d'una botiga Mango. "Era una mort anunciada -deia ahir el propietari, Santiago Mallafré-. Feia 20 anys que sabíem que hauríem de marxar el 2014". És quan se'ls acaba el contracte de lloguer, que es beneficia d'una renda antiga, però el nou propietari de l'immoble i del contigu els ha incentivat perquè avancin el tancament. L'establiment, que havia obert al carrer Tallers el dia de la proclamació de la Segona República i després s'havia traslladat al local del bar Oasis, "on els fabricants de Sabadell i Terrassa hi duien les seves querides", diu Mallafré, és avui la llibreria de vell més gran d'Espanya. Té més de 600 metres i venen des de llibres a 3 euros fins a incunables i primeres edicions molt buscades pels bibliòfils. Calculen que poden arribar a tenir 200.000 volums. Aviat començaran la liquidació, amb rebaixes del 50%. A la planta baixa hi ha un racó secret, ahir deshabitat, fosc i farcit de llibres, que diuen que va inspirar el Cementiri dels Llibres Perduts que Ruiz Zafón va retratar a L'ombra del vent . També té els dies comptats.

Una llibreria 'low cost'

La botiga Re-Read ven llibres de segona mà per 2 euros

Un llibre, 3 €. Dos llibres, 5 €. Cinc llibres, 10 €. La llibreria Re-Read (Rosselló, 158) està sent un fenomen. Una llibreria low cost que recull els llibres que la gent ja no vol (per 20 cèntims) i els tornen a vendre. Han obert no fa ni tres mesos i ja pensen en una nova botiga al passeig de Sant Joan. La llibretera Mercedes Zendrera, que també regenta la llibreria Baïbars, va entrar en el negoci del llibre de vell amb una mirada nova. L'aspecte modern i ordenat -per gèneres i autors- convida a entrar a remenar. La majoria es decanta pels clàssics i novetats de l'última dècada a preus de saldo.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT