Publicitat
Publicitat

CLÀSSICA

Barcelona acollirà al setembre tres obres del millor certamen de Wagner del món

El Liceu tornarà a fer història gràcies al Festival de Bayreuth

El Festival de Bayreuth, la quinta essència wagneriana, oferirà al setembre a Barcelona tres òperes en versió concert de l'alemany. Es repetirà la visita que el 1955 va revolucionar els amants de la música.

"El Festival de Bayreuth és com el Vaticà de Wagner. És la seva essència i la màxima legitimitat. I que vingui a Barcelona...!", deia un entusiasta Joan Matabosch, ahir, al Liceu. Al seu costat, amb la besnéta de Richard Wagner i codirectora del prestigiós certamen, Katharina Wagner, recordaven l'anterior visita del festival a Barcelona, l'any 1955. "Va ser fantàstic, fantàstic, fantàstic", diu que sempre repeteixen a la seva família. Matabosch va posar més farcit a la relació de Wagner amb Barcelona: "La primera vegada que es van apagar els llums de platea en una representació al Liceu va ser en una Valquíria . Fins llavors, el públic podia escollir si mirar a l'escenari o a la llotja, a aquella senyora que estrenava joies. Va ser un escàndol que aquell compositor obligués a representar l'obra amb el llum apagat i obligués el públic a mirar a l'escenari! -assenyalava anecdòticament el director artístic del teatre-. La seva obra va representar, al tombant del segle XIX, la renovació de l'òpera, en l'àmbit musical i artístic. A Barcelona va contribuir a l'evolució del públic. Quan el 1955 va venir el Festival de Bayreuth, va ser un revulsiu important en una Espanya trista de postguerra, va ser un esdeveniment de gran magnitud", va dir, obviant les interpretacions polítiques de l'esdeveniment.

És exactament el mateix que esperen que passi aquest 2012, quan de l'1 al 6 de setembre es representin al Liceu tres de les cinc òperes que es veuran aquest any a Bayreuth, però en versió concert. I no és culpa de les retallades. "És impossible fer les òperes escenificades fora de Bayreuth", va assegurar Matabosch. L'única opció per sentir Wagner idèntic a com sonarà a Alemaya és allargar els contractes dels intèrprets que toquen allà -cor, orquestra i solistes- just després del festival. "No tenim orquestra i cor fixos, però la qualitat proverbial del festival és que tenim una llista del millor de cada casa d'òpera, i aquests són els intèrprets que contractem a títol individual per a cada ocasió. A Barcelona, el procés està tancat: vindran 100 cantants del cor i 110 músics a l'orquestra", va dir Wagner, recordant que les sortides de Bayreuth no són habituals, i que vigilen molt a l'hora de triar "llocs privilegiats i de gran interès artístic". Ells ofereixen a canvi una extraordinària qualitat musical i innovació en els seus muntatges.

Arrenca l'Any Wagner

Els drames de L'holandès errant i Lohengrin , dirigits per Sebastian Weigle, i Tristan und Isolde , dirigit per Peter Schneider, són els tres títols wagnerians que es representaran a Barcelona -queden fora Parsifal i Tannhäuser - en cinc funcions, amb entrades a preus de 25 a 250 euros (a Bayreuth arriben als 280 i hi ha anys, diuen, de llista d'espera).

Aquesta cita suposarà, com a mínim per al públic barceloní, el tret de sortida al bicentenari del naixement de Ricard Wagner, que se celebrarà el 2013. A Bayreuth ja tenen a punt una programació especial que se sumarà a la del festival convencional i en què es podran sentir de manera excepcional tres de les seves obres primerenques. Les fades (1834), La prohibició d'estimar (1836) i Rienzi (1842) no han sonat mai al Bayreuther Festspielhaus, el teatre que va fer construir el mateix Wagner a la ciutat alemanya el 1874. El compositor va deixar escrit que només volia que s'hi interpretessin les òperes que van de L'holandès errant (1843) a Parsifal (1882). Els estatuts són molt clars i hi ha uns patrons que vetllen per no trair la voluntat del músic, assegurava ahir la codirectora del certamen.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT