Publicitat
Publicitat

MÚSICA

L'OBC fa la ruta simfònica per Europa

L'orquestra dirigida per Pablo González actuarà a Àustria, Eslovènia i Croàcia

Joaquim Garrigosa, director de L'Auditori, defensa que l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) és també "una estructura d'estat". Per tant, la vol projectar internacionalment. En aquesta direcció ha treballat François Bou, gerent de l'OBC, buscant estratègies per fer més visible una orquestra que, segons explica Garrigosa, "ha tingut una evolució molt positiva en els últims quatre o cinc anys".

Una orquestra simfònica no és com aquell perfum que se la jugava en les distàncies curtes, sinó més aviat com un equip de futbol que mesura el seu potencial real quan visita els gran estadis europeus. Ara l'OBC té una oportunitat per contrastar la seva competitivitat davant el públic del Festspielhaus de Salzburg, del Konzerthaus de Viena i de l'Union Hall de Maribor, tres de les ciutats que visitarà del 20 de febrer al 2 de març en una gira que també inclou concerts a Linz, Villach i Zagreb. És a dir, després d'una dècada sense fer cap gira s'enfronta al repte de seguir tota "una ruta simfònica" per Europa: vuit concerts en sis ciutats.

Un repertori pactat

Bou destaca el paper de l'OBC com a "ambaixadora cultural de Barcelona i Catalunya", però també toca de peus a terra i reconeix que el repertori s'ha de pactar amb els promotors europeus, que no poden evitar determinats clixés espanyols. Com explica el director de l'OBC, Pablo González, "hi ha un moment de tensió quan es negocia el repertori perquè sempre demanen el Concierto de Aranjuez ", de Joaquín Rodrigo. "És meravellós tocar-lo", diu González. Per interpretar la peça de Rodrigo, l'orquestra comptarà per primera vegada amb la col·laboració del guitarrista Juan Manuel Cañizares com a solista, que assegura que durant els assajos s'ha sentit "acollit com a casa". El Concierto de Aranjuez és l'única obra que es repetirà en les vuit actuacions.

González també dirigirà un altre clàssic espanyol, les Danzas fantásticas , de Joaquín Turina, i l'inevitable Bolero de Ravel. "Sí, a les orquestres del sud sempre ens toca el Bolero , però és una gran obra", recorda el director. Assumit aquest peatge, l'OBC ha buscat equilibrar el repertori amb peces que mostrin tant les capacitats interpretatives com el caràcter català de l'orquestra. "Obrirem amb Catalonia , d'Isaac Albéniz, que ja és una declaració d'intencions", afirma González. Encara és més significativa la inclusió d' Albada, interludi i dansa , de Robert Gerhard, una obra amb aire de cobla que integra els elements de la música tradicional catalana sense caure en el folklorisme impostat.

Pel que fa al repertori internacional, la tria de l'OBC aposta per la suite Ma mère l'oye, de Ravel, i Prélude a l'après-midi d'un faune , de Debussy, així com la Simfonia núm. 5 de Txaikovski i la Simfonia en re menor de Franck. "Són obres claus del repertori simfònic que s'adiuen molt amb l'orquestra", diu González, que informa que els músics de l'OBC "estan molt motivats perquè les gires fan créixer les orquestres" i perquè podran "compartir el seu talent amb altres públics".

Pròxim objectiu: la Xina

González valora positivament que la gira passi per "llocs emblemàtics" com Salzburg, Linz, Maribor i Zagreb, on fins ara no havia actuat l'OBC. "I amb les entrades exhaurides", diu Bou. La internacionalització de l'orquestra continuarà en les pròximes temporades. Aquesta setmana s'ha tancat una col·laboració amb l'Orquestra Nacional de Lió, que completa la política d'intercanvi que l'OBC té amb Tolosa, Perpinyà i Montpeller. El gerent de l'orquestra també treballa en un tour europeu d'estiu per a la temporada 2014-2015, i en una "possible gira per la Xina".

Les