EL SECRET DE...
Cultura 14/03/2012

Jonathan Franzen

Cristian Segura
2 min

L libertat , de Jonathan Franzen, és considerada per molts la gran novel·la americana d'aquest inici del segle XXI. Franzen radiografia la transformació mental i social dels Estats Units a partir de les diferents generacions d'una família benestant de Minnesota. Però la principal paradoxa de Llibertat no és en la novel·la sinó en el mateix autor, un gran crític de les tecnologies digitals que precisament determinen la mateixa societat que analitza.

Franzen considera "irritants" les plataformes socials a internet. La seva primera experiència va ser donar-se d'alta de Facebook durant dues setmanes per fer recerca per a un reportatge per a la revista The New Yorker i ja aleshores va deixar clar que allò li semblava "una estupidesa". En una sèrie que va publicar el diari The Guardian de consells d'escriptura per part d'autors cèlebres, Franzen va dir que "és improbable que algú amb connexió a internet a la feina escrigui una bona obra de ficció".

La setmana passada li va tocar el rebre a Twitter. En una conferència a Tulane, Franzen va dir que "Twitter representa tot allò a què m'oposo. És difícil citar fets o crear un argument en 140 caràcters. És com si Kafka hagués decidit resumir La metamorfosi en senyals, o com escriure una novel·la sense la lletra pe. Twitter és el mitjà definitiu en irresponsabilitat". Franzen també ha atacat l' e-book . En renega perquè no vol tenir "una màquina que en 10 anys quedi obsoleta". Potser amb aquest preàmbul s'entén millor el perquè d'alguns atacs contra la tecnologia que Franzen inclou a Llibertat , com quan un personatge pregunta a la protagonista quines coses no li agraden del jovent, i ella respon: "Ni tan sols senten el trip-trap de les xancletes per culpa de les maquinetes que porten a sobre, i els auriculars que porten a les orelles". Depenem de la tecnologia fins a l'extrem absurd de pagar un hot dog amb targeta de crèdit i això és una llàstima: "Els diners en metàl·lic t'obliguen a sumar i restar. T'has de fixar en la persona que et dóna el canvi. Durant una fracció de temps no pots ser el 100% distant i has de sortir del teu petit món".

stats