Publicitat
Publicitat

Instagram guanya terreny en el mercat de l’art

L’aplicació és un gran aparador però genera debat pel que fa a les vendes

Qualsevol persona del mercat de l’art que no hagués parat atenció en Instagram va haver d’agafar una cadira, asseure’s i prendre nota després que a l’abril l’actor Pierce Brosnan es fes una selfie a la seu londinenca de la casa de subhastes Phillips al davant de l’obra que admirava: Lockheed lounge, una chaise longe d’alumini amb un disseny espacial de Marc Newson. Després hi va afegir la frase “Que comencin les licitacions” i la va publicar per als 164.000 seguidors del seu compte d’Instagram. I tant que van començar! Dies després, Phillips va batre el rècord del preu pagat per un objecte de disseny després d’adjudicar-la per prop de 3,3 milions d’euros.

“És difícil fer una correlació directa entre el fet que ens instagramagés i el rècord, però sí que va aconseguir que la chaise longe fos més desitjable”, diu Megan Newcome, directora d’estratègia digital de Phillips: “Gràcies, Pierce, per donar el tret de sortida a les licitacions”. La selfie de l’actor irlandès no era la primera la primera vegada que Instagram influenciava el mercat. En els últims anys s’ha convertit en la plataforma que molts artistes, galeries, cases de subhastes i col·leccionistes fan servir per promoure l’art, especialment les obres d’artistes emergents, i per donar un cop d’ull als tallers, les cases de subhastes i les fires. El percentatge sobre quina part es tradueix en vendes com la de la Lockheed lounge, però, segueix sent un tema de debat.

70 milions de fotos diàries

Instagram, que va començar a funcionar el 2010, és una aplicació que permet compartir imatges quadrades que recorden una Polaroid i vídeos de 15 segons, amb una xarxa de més de 300 milions d’usuaris arreu del món. Els instagramers creen xarxes socials de seguidors i -cosa que és més important per al món de l’art- se’ls presenten artistes que els podrien agradar a través de la funció Descobrir. Segons una portaveu de la companyia, Elizabeth Bourgeois, els usuaris comparteixen cada dia prop de 70 milions de fotografies.

“Hi ha molts artistes, col·leccionistes, galeristes i fotògrafs que fan servir la xarxa molt activament, de manera que poden veure exposicions abans que s’inaugurin o un minut després que hagin obert i no haver d’esperar que n’apareguin les crítiques. Això és el que fa que Instagram sigui emocionant”, diu el subhastador internacional Simon de Pury, que té 131.000 seguidors al seu compte d’Instagram, @simondepury. Les grans cases de subhastes també tenen Instagram entre els seus canals oficials per publicar una selecció dels lots de les pròximes vendes: Christie’s té 98.100 seguidors i Sotheby’s en té 122.000.

Un aparador de les galeries d’art

Però la qüestió central és quantes vendes genera Instagram. L’aplicació no té cap funció que la pugui fer útil com una plataforma de venda directa i no hi ha plans perquè que n’hi afegeixen una, com afirma Bourgeois. Però els amants de l’art la fan servir per veure les obres i demanar-ne més informació. “Quan veus a Instagram una obra que està penjada en una galeria de qualsevol lloc del món i la vols comprar, immediatament pots trucar a la sala”, afirma De Pury, que afegeix que ell ha fet moltes compres a partir de l’aplicació.

Els usuaris que fan servir la plataforma d’aquesta manera generen fascinació en el sector. Al març, webs sobre art com Artnet.com i Hiperallergic.com van viure una explosió quan es va saber que Leonardo DiCaprio, un àvid col·leccionista, havia comprat per telèfon i per 13.500 euros Nachlass, una pintura de l’artista emergent Jean-Pierre Roy, després de veure-la a Instagram. El galerista de Jean-Pierre Roy, Morten Poulsen, de Copenhaguen, va dir que l’artista “havia publicat un detall de la seva pintura a Instagram”. Després Roy va rebre un missatge de DiCaprio: “Em demanava que no vengués la pintura fins que en pogués veure imatges en alta resolució per apreciar-ne la qualitat -descriu Polsen-. Els hi vaig enviar, vam tancar l’acord i el quadre va ingressar a la col·lecció de DiCaprio”. Lisa Schiff, que assessora Leonardo DiCaprio en temes artístics, nega que la venda es basés en el fet que l’actor havia vist l’obra a Instagram, però va confirmar que DiCaprio l’havia comprada a través de la seva oficina. Tant si la connexió amb Instagram era verdadera com si no, la notícia -que va aparèixer originàriament al Creators Project, un blog del portal Vice.com- va ser reproduïda en moltes altres webs sobre art i molts portals de notícies i blogs com un exemple de la influència creixent d’Instagram en el mercat.

Una enquesta restringida del portal Artsy.net, que també ven obres d’art, ratifica aquesta influència, però amb excepcions. L’empresa va enquestar 35 col·leccionistes a l’abril, amb el requisit que tinguessin més de 100 obres a les seves col·leccions. Més de la meitat van afirmar que havien comprat treballs d’artistes que havien descobert a Instagram. Christine Kuan, la conservadora en cap i directora d’aliances estratègiques d’Artsy, dóna crèdit a aquestes xifres i apunta que l’audiència de la plataforma està constituïda per “col·leccionistes joves i col·leccionistes emergents” coneixedors de les noves tecnologies i actius a les xarxes socials. “Molts col·leccionistes experimentats no la fan servir tant. Ja tenen els seus propis contactes en el món de les galeries i van a les fires d’art, i probablement no fan servir Instagram així”.

Segons Megan Newman, ara com ara Instagram és més una eina de promoció que part d’“una estratègia de vendes”. “Si un dels especialistes de la casa té una obra favorita entre les de les pròximes subhastes, és cert que et demanaran que la tractis bé a Instagram. I mai se sap: pot ser que pengis una obra i que minuts després algú et digui que la vol comprar. Sobre Instagram ja corren llegendes com aquesta”.