Publicitat
Publicitat

MÚSICA

La Iaia, la plaça és vostra

La 29a edició del Mercat de Música Viva de Vic tanca amb rècord d’assistència professional

Fa sis anys La Iaia estrenava el seu debut, Les ratlles del banyador, en aquesta mateixa plaça. En aquell moment, esclar, “ningú no va cantar cap cançó”, com va recriminar ahir en broma Ernest Crusats, líder del trio vigatà, que, sota un cel amenaçant, va presentar les cançons del seu tercer esforç, Tornar a ser u, i va recuperar també temes dels seus anteriors discos en una set list equilibrada i vibrant, que per desgràcia va topar amb algunes limitacions de so. Les filigranes dels teclats o la veu de Crusats quedaven esmorteïts a les primeres files de la plaça. Amb tot, va ser un concert carregat de saber fer, de color i de pop que s’enganxava al cos com una samarreta al mes d’agost. Com va explicar Crusats a l’ARA, tancar precisament les actuacions del Mercat el dissabte i fer-ho a la plaça era una “gran responsabilitat”, que havien acceptat amb gust.

Abans de La Iaia havia sigut el torn de Pavvla i la seva proposta d’electrònica intimista. La cantant va presentar els temes del seu debut, Creatures, així com versions dels Arctic Monkeys o de Chet Faker, una proposta que hauria funcionat millor en les distàncies curtes.

Equilibri en la programació

Un cop més, el Mercat de Música Viva de Vic va voler reivindicar els artistes osonencs -recordem que l’any passat era Quimi Portet qui es trobava damunt d’aquest mateix escenari-. Tot i que el mercat aposta cada cop més per la professionalització, des dels inicis també va voler ser un festival per a la gent del poble, i ha concentrat bona part de la programació a la plaça Major, convertida en una de les principals artèries populars.

Divendres i dissabte la plaça va acollir les actuacions gratuïtes del cantautor Ramon Mirabet, que va oferir un dels últims concerts de la seva gira de presentació de Home is where the heart is. De fet, Mirabet va ser una mica una excepció en un festival que destaca per ser el lloc per presentar nous treballs i projectes extraordinaris, com ja van demostrar Vinicio Capossela juntament amb CaboSanRoque, l’espectacle Eclíptica de Maria Rodés o els avançaments exclusius de Christina Rosenvinge, The Unfinished Sympathy i Núria Graham, entre d’altres.

La plaça Major també va tenir el seu reducte innovador amb l’aventura en solitari de Dolo, molt més electrònica i ballable. Muchachito, encarregat de tancar la nit de divendres, va ser incapaç d’evocar la força i l’esperit de festa associats al seu nom. Malgrat la presència de la banda d’ El jiro, les cançons van perdre’s en l’aire sense arribar a tocar el públic de la plaça. I després de les actuacions de Pavvla i La Iaia, el públic va ser testimoni de propostes polifòrmiques com la de Senior i La Síndrome Lomax. Els que encara tenien ganes -i força- per a més van continuar ballant amb l’efectisme colorista de Txarango, que amb el tercer disc sota el braç, El cor de la terra (DiscMedi, 2017), van revolucionar el Sucre. Tot i això, no van ser els encarregats de posar punt final a la nit de dissabte: l’honor va recaure en els incombustibles Doctor Prats, que amb tan sols dos anys de carrera -i dos àlbums- ja s’han passejat per un grapat de festivals nacionals i internacionals.

Una edició de rècord

El Mercat, convertit en funambulistes professionals, caminava un any més entre les propostes més arriscades i originals i els artistes populars. En paraules del seu director artístic, Marc Lloret, es tracta d’abraçar una visió “desacomplexada de la música”, segons va dir durant la roda de premsa de cloenda. Lloret va confessar que la resposta del públic els omplia d’“optimisme” i que seguien amb l’objectiu de “despertar la curiositat” de la gent.

Durant la roda de premsa, la direcció va recalcar les bones xifres d’assistència, amb 587 professionals provinents de 18 països, i més d’un centenar de periodistes. Tant Lloret com Montse Portús, directora del festival, van assenyalar que els canvis introduïts en els últims anys (avançament d’un dia de les activitats professionals i concentració en un sol espai) han tingut resultats “molt satisfactoris”. Segons diuen, el Mercat continuarà treballant per convertir-se en un “punt de connexió” per al sector, amb l’objectiu de promoure la “contractació de la música catalana” a l’estat espanyol i l’estranger.

A més, el festival va rebre el primer premi atorgat per l’associació MIM (Mujeres en la Industria de la Música) per la seva tasca igualitària a dalt i a baix de l’escenari.