Publicitat
Publicitat

Cinema

Hayao Miyazaki assegura que fa cinema "només pel negoci"

El reverenciat mestre de l'animació japonesa afirma que ja no se sent "obligat a fer alguna cosa pel món", com quan era més jove

L'aplaudit director de cinema d'animació Hayao Miyazaki ha assegurat que fa pel·lícules "per fer negoci, no per complir una comesa cultural", en una entrevista publicada aquest dilluns a la versió digital del diari 'Asahi'. Als 72 anys el realitzador nipó revela que, amb el temps, ha après a admetre "les limitacions" dels seus afanys i que ja no se sent "obligat a fer alguna cosa pel món" com quan era més jove.

Miyazaki també treu pes a la influència que exerceix amb els seus llargmetratges sobre espectadors de tot el món. "Si a la gent no li interessés el que faig, la meva empresa [Studio Ghibli] se n'aniria en orris", ha reconegut durant l'entrevista.

"Algunes persones que s'han unit recentment a Studio Ghibli es pensen que han aconseguit una ocupació en una empresa estable, però és pura il·lusió", ha afegit. El cineasta va recordar que, en contra de l'actual tendència de subcontractar animadors a l'estranger per rebaixar costos, Ghibli insisteix des de fa dues dècades a fer servir una plantilla japonesa fixa per a cada film, de cara a "assegurar la qualitat" i perquè el pagament per peça perjudica els artistes. "Sabíem, esclar, que fer això ens obligava a ser més prolífics per arribar a final de mes, i que això reduiria la nostra eficiència operativa", ha confessat.

Pel que fa a la seva estrena més recent 'Kaze tachinu' ('El vent s'aixeca'), film sobre Jiro Horikoshi, el creador de l'A6M Zero-sen caça insígnia de les forces aèries nipones a la Segona Guerra Mundial , Miyazaki va explicar que confia a haver subratllat la genialitat i humanitat de l'enginyer. El realitzador espera que gràcies a això el film no sigui utilitzat per alimentar "el patriotisme i el complex d'inferioritat" dels revisionistes i fanàtics d'extrema dreta del Japó.

Miyazaki admet que resulta molt contradictori per a un antibel·licista com ell mateix lloar un artefacte que va ser utilitzat com a arma, però recalca que el film respon al seu amor per l'aviació i el disseny del Zero-sen, i que busca explorar el "somni bell, però maleït " que va suposar concebre aquest avió per als seus creadors.