Publicitat
Publicitat

LLIBRES

Fenomen editorial lligat a l'elecció del nou papa

Ediciones B ven els drets de la seva biografia a 21 països

El telèfon d'Ediciones B treu fum des de fa deu dies. Pràcticament des de la mateixa hora que lafumata blanca sortia de la xemeneia del Vaticà i el papa Francesc s'atansava a la balconada de la plaça de Sant Pere. L'elecció del nou pontífex ha suposat una revolució per a aquest segell amb seu a Madrid i Barcelona que, de pura carambola, té els drets mundials de l'únic llibre-entrevista autoritzat del líder religiós.

El 2009 dos periodistes d'informació religiosa, Sergio Rubin i Francesca Ambrogetti, van proposar a la casa argentina d'Ediciones B (que té sis oficines a Amèrica Llatina) escriure un llibre sobre un cardenal que aleshores ja era molt popular a Buenos Aires, Jorge Bergoglio, a partir de converses amb ell mateix. El capellà era conegut perquè, podent viure en un palau i amb tots els privilegis, vivia en un pis de 30 m entre els pobres i, a més, s'airejava la seva mala relació amb el president Néstor Kirchner. Bergoglio no va defugir cap tema espinós -la dictadura, el celibat, la fe, la vocació, els escàndols sexuals- i va donar el vistiplau al document abans que es publiqués.

El títol va ser El jesuita i va vendre el 2010 la xifra gens menyspreable de 6.000 exemplars. Tres anys després, els zeros es multipliquen. En un temps rècord, Ediciones B ha reeditat el llibre -només ha canviat el títol, El Papa Francisco , però no ha tocat ni els argentinismes ni el pròleg del rabí Abraham Skorka- i n'ha llançat al mercat espanyol i llatinoamericà 150.000 exemplars en castellà. Una setmana després del nomenament, el llibre ja era a les botigues. El 10 d'abril en sortirà l'edició en català, però a Itàlia -la primera traducció del castellà- ja podria estar disponible per Setmana Santa.

La subhasta més gran de l'any

"Pensàvem que la possibilitat que fos escollit era remota - assegura el director editorial d'Ediciones B, Ernest Folch-. De fet, hores abans que sortís el nou papa, hi havia gent que tenia textos de l'Angelo Scola, que era el gran favorit, i s'estaven movent editorialment. Ni un sobre Bergoglio". La premsa argentina tampoc no tenia fe en el seu candidat. Però la cúria va escollir el primer papa llatinoamericà i jesuïta, i "es va desencadenar el tsunami", resumeix Folch. A més de reeditar el llibre simultàniament en set països (Espanya, Argentina, Mèxic, Colòmbia, Xile, Uruguai i Veneçuela), Ediciones B ha hagut d'atendre les peticions de tot el món per vendre els drets internacionals.

L'allau va ser tan gran que van haver de delegar les gestions a l'agència barcelonina International Editors, que han subhastat els drets als principals països del món. A països com Polònia fins a 17 editors s'hi van interessar. El Papa Francisco haurà sigut una de les grans subhastes mundials en països com els Estats Units (Putnam-Penguin), França (Flammarion), Alemanya (Herder), Anglaterra (Hodder), Brasil (Record) i Portugal (Paulinas), i per descomptat a Itàlia (Salani), que va ser el primer país a reaccionar. Per ara, l'han venut en 21 països. En alguns llocs, les tirades són tan espectaculars que arriben al mig milió d'exemplars. I això s'haurà aconseguit només en tres setmanes o quatre. "Calculem que en aquest temps s'hauran posat en circulació a tot el món un milió d'exemplars del llibre", diu.

"No ens hem aturat a recomptar què suposarà per a l'editorial -assegura Folch-. Ara hi ha molts exemplars en circulació i els hem de vendre. Les primeres dades són molt bones a Espanya i l'Argentina, però no pretenem competir amb els fenòmens de ficció, que sempre són més gruixuts", explica. Sens dubte, l'oportunitat és immillorable i la velocitat de reacció, un plus. Per Ernest Folch, l'èxit demostra que l'estratègia d'Ediciones B de tenir sis oficines a l'Amèrica del Sud per fer continguts propis i localment interessants, i no només importar llibres d'Espanya, és l'encertada.

Les