Publicitat
Publicitat

Sant Jordi 2014

Els llibreters esperen que Sant Jordi sigui "un punt d'inflexió" en la remuntada del sector

Tot i que "l'últim any ha estat molt dur", el president del Gremi de Llibreters, Antoni Daura, espera arribar a la mateixa facturació del 2013, que va aconseguir una xifra total de 18,4 milions d'euros

La celebració d'aquest Sant Jordi serà, segons les previsions dels llibreters, un "punt d'inflexió per al començament de la recuperació en el consum de llibres", ha explicat en roda de premsa aquest dimarts el president del Gremi de Llibreters de Catalunya, Antoni Daura, que preveu igualar les vendes de la passada edició.
El sector espera arribar a la mateixa facturació de la passada edició, que va aconseguir vendes per 18,4 milions d'euros, per sobre del 2011 que va ser el pitjor any perquè Sant Jordi va caure en dilluns de Pasqua, fet que va castigar la venda de llibres.

Cap a la recuperació
Daura ha apuntat que la quantitat de vendes a Sant Jordi no va més enllà del 7% o 8% anual, que tot i que és petita, es fa en només 12 hores, amb una logística molt complicada: "És una festa de la lectura i desitjaríem que ara mateix Sant Jordi pogués començar a canviar la tendència, ja que la macroeconomia apunta a una frenada del descens", ha dit Daura, desitjós que el llibre de sumi a aquest carro de recuperació. Així i tot, ha recordat que el 2013 "ha estat un any molt dur" per al sector.

Respecte als títols, ha recordat que sempre hi ha alguna sorpresa per a Sant Jordi, perquè hi ha públic que no té clar què comprar, i ha reivindicat que existeixen molts altres títols a més dels estrictament mediàtics, i que Sant Jordi és un moment per "deixar-se seduir". El president del Gremi d'Editors de Catalunya, Daniel Fernández, ha assenyalat que "els llibres ja han sortit de les impremtes i magatzems" llestos per ser comprats, i ha celebrat que el llibre continua com la forma d'oci més fidel entre els ciutadans, tot i que amb nous formats, com el digital.

Jonas Jonasson, líder provisional
Joan Sabaté, director general de la Fundació d'Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc) –que gestiona la base de dades Libridata–, ha avançat que entre el 7 de març i 13 d'abril, una període significatiu per fer els pronòstics de Sant Jordi, els llibres més venuts han estat molt diversos: amb predomini de la narrativa, els llibres d'història, assaig i actualitat política.

Els més venuts en ficció en català han estat 'L'analfabeta que va salvar un país', de Jonas Jonasson; 'Eufòria', de Xavier Bosch; 'La terapeuta', de Gaspar Hernández; 'Desig de xocolata', de Care Santos, i 'L'altra', de Marta Rojals. La no ficció en català està encapçalada per '9N 2014', de Jaume Barberà; 'Si Beethoven pogués escoltar-me', de Ramon Gener; 'Cuina amb Joan Roca', de Joan Roca; 'Història de Catalunya modèstia a part', d'Antoni Soler, i 'Les ulleres de la felicitat', de Rafael Santandreu.

Són líders en ficció en castellà 'La analfabeta que era un genio de los números', de Jonas Jonasson; 'Las tres bodas de Manolita', de Almudena Grandes; 'Amor contra Roma', de Víctor Amela; 'El valle del asombro', de Amy Tan, i 'Tú, simplemente, tú', de Federicco Moccia. La no ficció en castellà deixa com a líders 'La gran desmemoria', de Pilar Urbano; 'Yo fui a EGB', de Jorge Díaz i Javier Ikaz; 'La jungla de los listos', de Miguel Ángel Revilla; 'El mundo en tus manos', de Elsa Punset i 'No estamos locos', del Gran Wyoming.

La literatura infantil i juvenil està liderada per 'Sant Jordi i el drac', d'Anna Canyelles en català, i 'Divergente', de Veronica Roth en castellà.

Aquesta informació està elaborada d'acord amb l'eina Libridata, que ofereix dades de vendes de llibres a partir de 212 punts –129 llibreries i cadenes de llibreries i 83 hipermercats–, cosa que representa el 50% del mercat, ha apuntat, i que deixa algunes diferències per províncies.