ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 20/06/2013

Set companyies catalanes es fan lloc a l''off' del Festival d'Avinyó

L'Institut Ramon Llull hi aporta un pressupost de 112.000 euros

Laura Fabregat
2 min

BarcelonaLes arts escèniques catalanes tornen a sumar-se, per segon any consecutiu, a la secció 'Avignon le Off' del prestigiós Festival d'Avinyó. L'Institut Ramon Llull (IRL), sota el projecte 'Avignon à la Catalane', s'ha decidit enguany per un programa format per set companyies catalanes ben heterogènies. Són Toti Toronell (espectacle de pallassos), Farrés Brothers (titelles), La Baldufa (titelles), Circ Teatre Modern (circ), CobosMika (dansa), Agrupación Señor Serrano ('performance') i TUVALÚ Produccions (creació visual i interacció amb objectes). Amb el mateix objectiu que s'apuntava l'edició passada, Vicenç Villatoro, director de l'IRL, diu que "la cultura catalana ha de ser present en els escenaris il·luminats de la cultura del món".

Villatoro i Àlex Susanna, director adjunt de l'IRL, coincideixen en el balanç "positiu" aconseguit durant la temporada passada, en la qual van portar vuit companyies sota un pressupost de 118.000€. "Si ara hi tornem és perquè l'any passat va anar bé", assegura Villatoro. Les xifres així ho revelen: els espectacles de les companyies catalanes van reunir 6.500 assistents i 570 programadors. A més, l'indicador "més fructífer" segons Susanna, són les 130 actuacions que van continuar executant les companyies un cop finalitzat el festival. La companyia Cor de Teatre, que es troba ara mateix de gira per París, és la que en va sortir més avantatjada: va realitzar 80 de les 130 funcions catalanes.

Les set companyies seleccionades, que han suposat un pressupost de 112.000 €, destaquen pel seu "potencial d'internalització", per la seva "singularitat i caràcter innovador" i per ser "una mostra representativa del nostre moment creatiu", assenyala Susanna. El director adjunt ha ressaltat, a més, la "importància considerable" de la lectura dramatitzada que es farà de l'obra 'Lleons', de Pau Miró, en el marc de la carta blanca proposada pel mateix Festival.

"Cada companyia podria anar-hi d'un a un, per separat, perquè hi ha diversitat de gèneres, però anirem tots junts sota un paper, una marca i una etiqueta compartida", explica Villatoro. Només així, continua, s'aconsegueix "crear una imatge de marca de la cultura catalana al món". Formar part del Festival d'Avinyó suposa, segons Susanna, "ser una petita gota en un immens oceà". Però hi ha una accentuada "voluntat de continuïtat i de persistència" i també d'eixamplar la "visibilitat" i el "ressò" de les companyies catalanes. En l'edició d'enguany, que se celebra del 6 al 31 de juliol, confien en rebre una "major presència de programadors".

stats