L'ESTRENA DE LA SETMANA
Cultura 12/05/2011

"A Espanya falta visió comercial"

Establert des de fa anys als Estats Units, el director català ha arribat al número 1 de la taquilla de Hollywood amb Sin identidad , un thriller amb Liam Neeson i ambientat a Berlín que s'estrena demà.

Joan Rusiñol
3 min
El director barceloní admet que Berlín era la ciutat ideal per rodar la pel·lícula, però això va suposar treballar a baixíssimes temperatures i en una ciutat "molt fosca".

Madrid.Jaume Collet-Serra (Barcelona, 1974) va marxar amb 18 anys a Hollywood, la terra dels somnis que, després de pencar molt, s'han convertit en realitats. Demà s'estrena a l'Estat espanyol Sin identidad ( Unknown ), la seva última pel·lícula, un thriller trepidant protagonitzat per Liam Neeson i que ha aconseguit ser número 1 a les taquilles dels cinemes nord-americans.

Tot i que està cansat (es demana una Coca-Cola per desvetllar-se) no perd el sentit de l'humor. "A mesura que et fas gran comets menys errors... o es noten menys perquè poses la música més alta". El director català sap de què parla. Va treballar durant anys al món de la publicitat, fent anuncis per a Play Station o Budwiser, fins que l'any 2005 va acceptar dirigir La casa de la cera , que produïa Joe Silver, un home que ell defineix com a " bigger than life ". Ara també és al darrere d'aquesta nova producció, rodada a Berlín.

"La ciutat té el mateix problema que el meu personatge, no té identitat, està en una crisi permanent. Va estar dividida molts anys, els habitants n'odien zones per la seva arquitectura... Si has de perdre la teva identitat, millor a l'hivern berlinès que no pas a París", la ciutat on transcorre la novel·la que serveix de base a la pel·lícula. Aquest joc de dualitats, a la recerca del jo autèntic, és la pista d'enlairament d'una cinta plena de persecucions, baralles i explosions protagonitzades per Martin Harris, un científic prestigiós que té un accident just després d'arribar a Berlín. Quan es desperti del coma, no sabrà qui és i ni tan sols la seva dona no el reconeix. No sorprèn quan, entre les pel·lícules que són un referent per a ell, cita Perseguit per la mort , d'Alfred Hitchcock.

Per Collet-Serra, "avui dia els actors ho són tot" i assegura que no hauria tingut el mateix èxit als EUA amb actors espanyols. "La gent vol veure en Liam", diu convençut, si bé es deleix per treballar amb Javier Bardem. El cert és que el repartiment és de primera i li ha facilitat molt la feina. "Bruno Ganz i Frank Langella, que fan una escena boníssima junts, no es coneixien, no havíem tingut temps d'assajar i va ser meravellós: va ser llegir l'escena i tot va funcionar d'una manera màgica".

Entre els seus plans de futur hi ha una nova versió de Dràcula que deixi clar que "és l'únic vampir que val la pena" (no el convencen gens els personatges de dents afilades "metrosexuals" de la saga Crepúsculo ). "El gènere de terror m'agrada, treballes sense pressió", admet. També ha començat a fer voltes a un remake de The red circle , una pel·lícula de gàngsters dels anys 70 que espera rodar a Hong Kong. En la seva carrera ha tocat diversos gèneres i no li cauen els anells. De fet, fa broma sobre ¡Goool 2! , un drama futbolístic "de ciència-ficció, perquè el Reial Madrid hi guanyava...".

Pensant en la taquilla

Acostumat al món de Hollywood, no té pèls a la llengua a l'hora d'afirmar que el cine espanyol "és bastant notable però li falta visió comercial". Això fa que siguin productes d'autor, que "fan ressaltar el director als festivals però que no connecten amb la gran audiència". Hi ha excepcions, com les pel·lícules d'Alejando Amenábar, un director que coneix bé com funciona la indústria cinematogràfica nord-americana. Les paraules de Collet-Serra tenen tota la legitimitat perquè no es queden en un retret. Ha posat en marxa la productora Ombra, que vol ajudar joves directors de l'Estat espanyol. Ja prepara una pel·lícula que es dirà Mindscape i que dirigirà Jorge Dorado. Objectiu: "Facilitar la feina a través de consells, finançament i apropar-los als EUA". Collet-Serra sap el que costa l'èxit.

stats