Publicitat
Publicitat

FIRA D'ART CONTEMPORANI ARCO

El nacionalisme espanyol i l'economia centren les obres més polítiques exposades a Arco

Espanya i la crisi indignen els artistes

La Guerra Civil, el franquisime i l'Espanya actual, immersa en una greu crisi econòmica, fereixen sensibilitats. Diversos artistes exposen a Arco obres que representen una dura crítica política.

L'esperit dels indignats es fa sentir a Arco a través dels artistes. El català Antoni Miralda és qui s'ha inspirat més directament en els lemes de les manifestacions que van omplir les places de moltes ciutats de l'Estat la primavera passada. A la Galeria Palma Dotze presenta l'obra No hay pan para tanto chorizo . Investigador incansable de les relacions entre l'art i el menjar, ha gravat aquesta sentència al damunt de quatre fulls fets de la mateixa pasta amb què es fan les hòsties. Un altre artista que barreja aquests dos elements és Bruno Peinado. A la Galeria ADN presenta, al costat d'un torro d'Osborne, un pernil ibèric que reprodueix el perfil del continent Africà. Miguel Ángel Rodríguez, el director de la sala, volia completar la presentació d'aquest creador amb una tercera obra, una sèrie de nou banderes d'Espanya que es van descolorint progressivament. El pes de les banderes damunt la fràgil façana de l'estand ho ha impedit.

Hi ha, però, més banderes que eclipsen el clima de moderació regnant i introdueixen la ressaca de la crisi i dels recents canvis polítics a la fira. En un dels espais centrals del pavelló 10 es pot veure l'obra Qüestió nacional , del brasiler Adriano Amaral, que consisteix en els estendards de 18 països de la zona euro atrapats a dins d'un bloc de formigó. Poques vegades s'han explicat els efectes de l'esclat de la bombolla immobiliària amb tanta economia de mitjans. A la Galeria Marta Cervera, les senyeres adquireixen un to més domèstic i més violent. A Draps bruts l'artista Mateo Maté ha reproduït les dels Estats Units, Espanya, Portugal, Grècia, la Gran Bretanya i Alemanya amb estovalles. Al costat, s'hi pot veure un vídeo, Actes heroics , que narra la construcció i la destrucció d'una casa amb el perfil de la Península.

La banca, al banc d'acusats

Els artistes també apunten a les altes esferes dels poders polítics involucrades en la crisi. A la Galeria Palma Dotze, a més de l'obra de Miralda, n'hi ha una altra de Rogelio López Cuenca que apunta a la banca. " Bankers do it better "[Els banquers ho fan millor], es pot llegir damunt una fotografia històrica de l'atemptat de Carrero Blanco. La galeria de Bolonya Enrico Astuni exposa una sèrie de fotografies i escultures de porcellana de Rainer Ganahl. Aquest artista austríac proposa una àcida visió de les relacions entre el poder i l'economia tallant el rostre de líders polítics -com Lenin i Mao- i els noms de grans institucions financeres -com Wall Street- en peces de verdura. Van acompanyades d'altres aliments que recorden òrgans genitals i que representa que mantenen relacions sexuals.

L'artista i activista xinès Ai Weiwei també ha donat forma de fruita a la seva crítica de l'ordre mundial. A Ivory Press, la galeria d'Elena Ochoa, presenta entre altres treballs una síndria de ceràmica. La peculiaritat és que és esfèrica, com si fes referència als poderosos que es reparteixen el món a talls.

Daniel García Andújar i Antoni Muntadas ofereixen el colofó d'aquestes obres crítiques a la Galeria Palma Dotze. El primer exposa les fotografies de l'avioneta amb la pancarta " Democraticemos la democracia " que va fer volar damunt de Barcelona. El segon hi ha portat una foto d'una carretera que es perd en un paisatge pelat al damunt del qual hi ha escrit " España va bien ".

Vendes moderades

Pel que fa a les vendes, encara s'ha de veure si tindran el mateix nervi que les consignes que els artistes inclouen en les seves obres. De moment, es parla de molta feina i vendes moderades. Enguany les institucions que habitualment compren a la fira estan afectades per les retallades. L'organització ha convidat 280 col·leccionistes, molts dels quals llatinoamericans. Àngels de la Mota, de la galeria barcelonina Estrany - De la Mota, assenyala que enguany ha notat l'assistència d'un gruix significatiu de nous col·leccionistes, però que són poc coneixedors del món de l'art.

En aquest sentit, l'artista Pedro G. Romero ha fet per a la galeria de Càceres Casa Sin Fin una obra crítica amb la història recent d'Espanya i amb la mercantilització de l'art a les fires. Ha reproduït un cartell fet per un alumne de l'Escola de Belles Arts de Madrid durant la Guerra Civil per a la campanya engegada pel govern per protegir els béns artístics durant l'enfrontament. Amb aquest pòster, que va ser distribuït per pobles d'arreu de l'Estat, es va exaltar l'estima per l'art. Se n'han fet 60.000 còpies, que els visitants es poden emportar a casa de franc.