Publicitat
Publicitat

LES ESTRENES DE LA SETMANA

El cineasta estrena 'Un método peligroso' i repeteix amb Viggo Mortensen

Cronenberg asseu al divan Sigmund Freud i Carl Jung

David Cronenberg fa que els pioners de la psicoanàlisi protagonitzin un triangle sadomasoquista a Un método peligroso. Hi actuen Michael Fassbender, Viggo Mortensen i Keira Knightley.

La deriva cap al classicisme de la filmografia de David Cronenberg pot haver desconcertat alguns dels seus seguidors. Consolidat durant els 80 com a referent del terror més infecte amb films com La mosca, Videodrome i Inseparables, la seva obra constitueix un catàleg de malsons vírics on la carn es revolta i els personatges desapareixen en els laberints de la ment.

Després del gir estilístic que va suposar el seu personal apropament al cinema negre -a Una història de violència i Promeses de l'est-, Cronenberg estrena avui Un método peligroso, un drama històric que aborda les complexes relacions entre el fundador de la psicoanàlisi, Sigmund Freud (Viggo Mortensen); el seu jove seguidor Carl Jung (Michael Fassbender), i la pacient Sabina Spielrein (Keira Knightley).

Tot i que a primera vista podria semblar un film d'època com els que feia James Ivory a carretades durant els 80, els temes i obsessions del canadenc hi són intactes: les fractures de la identitat, la naturalesa constrenyedora de les convencions socials, etc. És sens dubte la pel·lícula més continguda de Cronenberg, però és que aquest és precisament el seu tema: la contenció de les emocions, i les patologies que això provoca en l'ésser humà. Sota la superfície gèlida d'Un método peligroso bull un volcà d'emocions desbocades i incontenibles.

Un projecte per a Julia Roberts

Christopher Hampton, autor del guió, va escriure la història a principis dels anys 90 amb la idea que Julia Roberts la protagonitzés; llavors el film es deia Sabina. Com passa sovint a Hollywood, el projecte no es va arribar a materialitzar, i Hampton el va adaptar per portar-lo a escena amb el títol The talking cure. En lloc de Roberts, Cronenberg va pensar en Keira Knightley per al personatge de Sabina Spielrein, pacient de Jung i Freud, amant del primer i, finalment, psicòloga d'èxit, una de les pioneres de la psicoanàlisi. Knightley va dubtar a l'hora d'acceptar el paper per culpa de les escenes de sexe sadomasoquista, però el director la va convèncer, assegurant-li que la seva aproximació seria "clínica".

Mortensen, que treballa amb el director per tercera vegada, i Fassbender completen un triangle no del tot amorós, amb desig, admiració, enveja i obsessió. En última instància, Un mètodo peligrosoés la història d'una revelació: Sabina hi arriba gràcies a la psicoanàlisi, i Jung gràcies a la passió. I Cronenberg, per la seva banda, reflexiona sobre les relacions de parella, la repressió de la identitat, l'íntim lligam entre les pulsions destructives i creadores... En resum, enfronta l'ésser humà amb si mateix. I, com sempre, refusa oferir cap resposta.