'Retaule de santa Llúcia'
Una mostra de la delicadesa i la sensibilitat pel color del pintor
Un altre retaule desmembrat. La part central forma part d'una col·lecció privada parisenca, el MNAC en té dues taules i el bancal pertany a la catedral de Barcelona. Es tracta d'una obra contemporània al Retaule de sant Jordi. La peça revela l'atenció que Martorell posava als detalls i els petits gestos.
'La Transfiguració'
Un retaule tardà farcit de
compartiments magnífics
Algunes de les millors pintures tardanes de Martorell pertanyen al Retaule a la Transfiguració de la catedral de Barcelona. Les escenes de La multiplicació dels pans i els peixos , Les noces de Canà i Jesús i la Samaritana recullen, segons els experts, tota la saviesa i el mestratge del pintor en l'última etapa de la seva carrera.
'Saltiri i llibre d'hores'
Conté les quatre úniques
miniatures autògrafes del pintor
Per a aquest luxós Saltiri ferial i llibre d'hores , Martorell va realitzar una caplletra en què apareix el rei David i tres miniatures a pàgina completa que els especialistes no dubten a incloure entre el bo i millor de la seva producció. Es conserva a l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona i ara està exposat al MNAC dins Catalunya 1400. El Gòtic internacional .
'Retaule de Púbol'
L'obra que va descobrir la
identitat de Bernat Martorell
El Retaule de sant Pere del castell de Púbol , conservat al Museu d'Art de Girona, és un moble monumental format per 22 taules amb escenes de la vida del sant. És, també, l'única obra documentada de Martorell, que va signar el contracte per realitzar-la el 1437. El 1938 Agustí Duran i Sanpere el va descobrir i va atribuir al pintor les obres adjudicades fins aleshores a l'anònim Mestre de Sant Jordi.
Un retaule tèxtil
Un conjunt de delicats brodats
considerats 'pintures d'agulla'
Els models per als brodats amb escenes narratives de la indumentària litúrgica de la capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat constitueixen l'última aportació al catàleg d'obres de Martorell, que amb aquestes peces va dissenyar un altre retaule del sant complementari -i amb més escenes- al que havia fet sobre fusta.