Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

El Centre d'Arts Escèniques obrirà nova seu i fitxa Àlex Rigola de resident

El Canal de Girona es prepara per al gran salt internacional

El Centre d'Arts Escèniques de Girona-Salt el Canal afronta la temporada en què s'ha de fer major d'edat. Ahir el seu director, Salvador Sunyer, va posar les cartes sobre la taula en la presentació de la nova temporada: va anunciar el fitxatge d'Àlex Rigola com a director resident, va confirmar la inauguració de la nova seu del teatre el mes de febrer i, en definitiva, va assenyalar les bases per convertir Girona en "la capital teatral del sud d'Europa". El projecte és molt ambiciós, però la feina feta des d'El Canal en els últims quatre anys és excepcional. Sunyer va presentar de credencials els resultats de la temporada passada, en què van assolir 103.000 espectadors i van fer 400 funcions amb només 1,6 milions d'euros de pressupost (dels quals 600.000 són de la Generalitat).

"Aquest és l'últim any del període provisional, en el qual El Canal no tenia ni entitat jurídica ni seu. A partir d'ara hauria d'engegar la velocitat de creuer", va apuntar Salvador Sunyer, i es va encarregar de recordar que al novembre acaba la seva etapa com a director del Centre d'Arts Escèniques. Ara les quatre administracions que hi participen (Generalitat, Diputació de Girona i els ajuntaments de Salt i Girona, aquests tres últims amb governs que canvien de color) hauran de decidir quin serà el futur d'El Canal. Sunyer va obrir la porta a continuar "si el projecte és clar i hi ha prou recursos", però no a qualsevol preu.

Plataforma d'exportació

El projecte, Salvador Sunyer fa anys que el té plantejat, esperant el suport definitiu de la Generalitat. Les claus passen perquè El Canal es consideri un centre nacional especialitzat en autoria catalana, que sigui la plataforma d'internacionalització del teatre català, que assoleixi bons resultats de taquilla amb espectacles per a tots els públics i converteixi Girona-Salt en una zona on s'instal·lin els creadors i des d'allà exportin els seus espectacles. El Canal ja està treballant en xarxa amb centres europeus -aquest any té diverses coproduccions internacionals i sobretot amb el Théatre de l'Archipel de Perpinyà (participarà en la inauguració del teatre al novembre)-, i a través del festival Temporada Alta s'ha situat en el mapa de l'escena europea. La incorporació de Rigola també accentua aquesta vessant internacional. El fins ara director del Lliure hi farà un taller de dos mesos i estrenarà una obra, Coriolà , que podria inaugurar el nou teatre d'El Canal al febrer.

El nou director general de Promoció i Cooperació Cultural, Jordi Cabré, va agafar-li la paraula i va sentenciar que "sí que són importants les persones que hi ha al capdavant" de les institucions. A més del vot de confiança cap al director, Cabré va assegurar que El Canal és un centre estratègic per a la conselleria, i un model en la seva gestió.

L'equilibri de les coproduccions

La temporada del Centre d'Art d'El Canal es presenta sucosa. Hi ha tretze espectacles programats, dels quals 8 són d'autoria catalana, gairebé totes són coproduccions, la fórmula per treure més rendiment dels recursos i, a la vegada, poder assegurar-se l'exhibició dels espectacles per diferents teatres d'Europa.

Un fràgil equilibri d'Edward Albee dirigit per Mario Gas inaugurarà la temporada. Entre els noms catalans més destacats hi ha Carles Santos, Antonio Calvo, que dirigeix El canigó de Jacint Verdaguer, Pau Miró, Oriol Broggi amb el grup Electrotoylets, Ferran Joanmiquel, Pere Hosta i els internacionals Peeping Tom, Aurélia Thiérre i De Zimmermann & De Perrot. Un luxe, i a Salt.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 04/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT