Publicitat
Publicitat

La petita editorial ECC, en origen una botiga de còmics, arrabassa a Planeta la publicació dels superherois de DC

Batman ara viu al carrer Castillejos

Terratrèmol de nivell mitjà en la indústria del còmic. A partir del gener, Planeta perd la llicència de publicació de Batman, Superman i companyia. Una petita editora barcelonina, ECC, n'agafa el relleu.

Molts podrien estar temptats de veure en aquesta notícia una analogia de David contra Goliat. O potser seria més apropiat dir que de Robin guanyant la partida a Batman. A partir de l'1 de gener del 2012 una petita i novella editorial, ECC Ediciones, tindrà la llicència de publicació a Espanya de tot el catàleg de còmics de l'editorial DC: Batman, Superman i companyia. Fins l'últim dia de l'any aquests drets de publicació seran propietat de la poderosa editorial Planeta.

¿Com ha aconseguit una petita editorial, originàriament una botiga de còmics del barri de la Sagrada Família, aconseguir els drets de publicació d'una de les dues empreses de còmic més important del món? Beni Vázquez, soci i editor d'ECC, explica a l'ARA que el contracte de DC amb Planeta expira al desembre. I que "va ser DC qui es va posar en contacte amb ECC" i els va demanar que els fessin una oferta econòmica per a la compra dels drets.

Una negociació fàcil

Va haver-hi una negociació en què, sorprenentment, DC no va regatejar gaire. "Ja veus la nostra oficina -diu Vázquez-. És ben clar que no podríem derrocar Planeta en una negociació econòmica". En un soterrani a la part alta de la Diagonal una vintena de joves amb barba i samarretes de superherois s'afanyen a editar pàgines. Si de cas, els deu haver convençut el seu coneixement del sector i elknow how. Des del 2009, ECC ha sigut -i serà, fins a l'últim dia de desembre-packagerde Planeta. És a dir, els fan l'edició tècnica dels còmics: retolació, disseny, impressió. I de cara a la seva imminent tasca editorial, han desenvolupat unsoftwarepropi per dissenyar els còmics.

ECC -acrònim d'El Catálogo del Cómic- no ha passat de botiga a editorial d'un dia a l'altre. Oberta l'any 1995, l'empresa va començar com a botiga. Segons Vázquez, cada any van fer "una cosa nova": venda de números endarrerits o serveis comercials per a editorials. Fins que la seva web (www.planetacomic.com) es va consolidar com el portal de vendaonlinede còmics més important d'Espanya. Avui factura tres milions d'euros, inclosos dins dels cinc anuals que facturen totes les divisions de l'empresa.

Segons l'editor, "poden existir pocs moments més interessants que l'actual per assumir la publicació dels superherois de DC". L'agost passat, als Estats Units, DC va fer taula rasa i va començar des de zero les seves 52 sèries, redefinint els orígens dels superherois i la continuïtat de l'univers DC. Un fet que en alguns casos va fer doblar i triplicar les vendes de sèries clàssiques. Vázquez espera que aquí passi el mateix.

Satisfer l'aficionat

De moment, l'imminent pla editorial d'ECC serà "satisfer l'aficionat que col·lecciona Planeta" acabant de publicar les sèries, i a partir del mes de maig, just abans del nou film deBatman,de Christopher Nolan, engegaran la publicació del nou univers DC. No posaran a la venda, però, totes les 52 noves sèries, sinó que en faran una selecció que s'editarà a Espanya i a l'Amèrica Llatina. Abans d'això, de gener a abril, trauranFlashpoint, "una sèrie que farà de pont entre l'antic i el nou univers". Es publicarà en format grapa, al quiosc i a preu popular, amb ànim de difondre el nou estat de coses al món superheoric.

Sense voler dir res

Vázquez afirma que no sap res dels motius pels quals DC deixa Planeta. Fonts d'aquesta editorial han explicat que, senzillament, "ECC va presentar un projecte a DC que l'editorial nord-americana va preferir". Webs especialitzades de notícies de còmic, com Zona Negativa, atribueixen la pèrdua dels drets, en part, a una política de publicació que prioritza els volums cars, en tapa dura, i a les queixes dels llibreters: Planeta no permet el retorn de les còpies que no s'han venut.

Per Ferran Velasco, propietari de la llibreria Universal i representant dels llibreters a Ficomic (Federació d'Institucions Professionals del Còmic), afirma que la gran preocupació del sector és saber "què passarà amb el fons de catàleg de Planeta, és a dir, si ECC el seguirà reeditant". Velasco afirma que la política de no devolució "incomoda" gran part dels llibreters. I que Planeta ha fet encerts -les edicions definitives deSandman- però també ha comès errors. Un exemple: a la primera edició deLa muerte de Clark Kent- val 40 euros- s'hi van incloure, per error, diverses pàgines en italià.