TRANSPORT PÚBLIC
Balears 14/05/2016

Una tarifa que discrimina entre balears

El bitllet del bus a l’aeroport és 4 euros més barat per als que tenen la targeta ciutadana

M. Mateu / J.vinyas
3 min
Les aglomeracions han obligat Cort a delimitar l’accés a l’autobús de l’aeroport per evitar situacions conflictives.

PalmaAgafar l’autobús de l’aeroport pot ser més econòmic o molt més car depenent de si el viatger és palmesà, felanitxer, eivissenc o suec. L’Empresa Municipal de Transports (EMT) en canvià les tarifes fa tot just una setmana. El bitllet senzill ha augmentat de cop dos euros i ha passat de costar-ne 3 a costar-ne 5. En canvi, per als residents que disposin de targeta ciutadana el trajecte serà més econòmic: pagaran 1 euro en comptes d’1,5 com feien fins ara.

Cort justifica aquest increment per la necessitat de renovar la flota i contractar més personal. El regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, explica a l’ARA Balears que en els darrers cinc anys “no s’havia invertit en l’EMT”. Ferrer subratlla que s’ha prioritzat “beneficiar els residents” i assegura que “es fan passes per millorar el servei i les freqüències”. A més, destaca que el 80% dels palmesans disposa de targeta ciutadana i “es poden beneficar del descompte a un euro per preu del bitllet”.

Una tarifa que discrimina entre balears

Ferrer recorda que la targeta ciutadana és l’únic instrument a través del qual es poden obtenir descomptes en aquesta ruta, però no només els de Palma, sinó que també hi ha convenis amb la majoria de municipis mallorquins i, fins i tot, amb dues localitats menorquines. Cort insta la resta de municipis a tancar acords que permetin als seus residents gaudir dels mateixos avantatges. Aquesta solució no satisfà el partit que més ha alçat la veu contra les noves tarifes, MÉS x Menorca.

Sentiment de greuge

El diputat Nel Martí denuncia que molts menorquins s’han vist afectats per aquest “increment bestial”. “A Menorca ja feim broma dient que ja ens cobren l’impost turístic”, diu. Ràpidament, recupera el to seriós per denunciar que “la línia 1 no és una ruta turística, l’agafen molts malalts menorquins que vénen a tractar-se”.

Martí lamenta que no es reconegui que aquest servei el requereixen tots els balears. “La insularitat no la podem pagar els qui la patim”, diu. Pel que fa a la proposta de Cort d’ampliar els convenis amb l’EMT a tots els ajuntaments menorquins, Martí tampoc no ho veu amb bons ulls perquè, al capdavall, diu, la bonificació la paguen els consistoris amb diner públic. Per tant, considera una fal·làcia que l’augment reverteixi només en els estrangers. El diputat aposta per invertir la quantitat que Palma rep a través de la Llei de capitalitat “per compensar el cost d’ubicar serveis comuns per a tots els balears”.

MÉS per Menorca no ha estat l’única formació que ha criticat les noves tarifes. El Pi considera que 5 euros és “un preu desproporcionat per a un servei que no està a l’altura i que no és la millor manera d’incentivar l’ús dels transport públic en una de les ciutats amb més densitat automobilística de l’Estat”.

Assortiment de convenis

Ferrer destaca que tenen convenis amb la majoria de pobles de Mallorca i recorda que la possibilitat està oberta per als ajuntaments de Menorca, Eivissa i Formentera. De fet, Alaior i es Migjorn Gran ja l’han signat, però no se’n pot aprofitar tothom, sinó només els estudiants majors de 16 anys, que paguen 0,67 euros per viatge.

Cort recorda que la nova tarifa inclou el dret a fer un transbordament i que si es compra un bitllet d’anada i tornada, l’import global és de vuit euros. També remarca que acaben d’instal·lar una màquina de recàrrega automàtica de la targeta ciutadana just devora l’aturada de busos de l’aeroport. I és que és molt habitual que en aterrar un s’adoni que es va oblidar de recarregar-la abans de partir.

stats